16 באוגוסט 2021

ביקורת ספרו החדש של סטיבן קונין - Unsettled

 מאת עידן לוי, פורסם במקור באפוק טיימס ב"מושג ירוק" בטלגרם.


ספרו החדש של סטיבן קונין "בלתי מוכרע" (Unsettled) :מה מדע האקלים אומר לנו, מה הוא לא אומר, ולמה זה משנה" הוא נקודת מפנה מבחינת שיח האקלים. לא רק משום שהוא אחד הספרים הטובים והמפוכחים שנכתבו בנושא בשנים האחרונות – אלא גם משום זהותו של הכותב.

קונין הוא פיזיקאי תאורטי מעוטר, שהתחיל את לימודיו באוניברסיטת קליפורניה בגיל 16, תחת מרצים מיתולוגיים כגון ריצ'רד פיינמן, ועבד לצד אגדות מדע כגון פרימן דייסון. חוקר בכיר בעל רזומה רחב כ"מדען ממסד" המייעץ לגורמי ממשל בנושאי אנרגיה, אקלים ומדיניות טכנולוגית. קונין כתב את אחד הספרים הראשונים בעולם בנושא מודלים סטטיסטיים ממוחשבים של מערכות מורכבות, שעליהן מבוססים המודלים האקלימיים המודרניים.

בשנת 2009 מונה קונין על ידי ממשל אובמה לתפקיד המדען הראשי של משרד האנרגיה – בו הוביל את תכנון המדיניות הטכנולוגית ומחקר הנוגע לסוגיות אנרגיה ואקלים. לפני כן שימש כיועץ מדעי מיוחד בנושאי אנרגיה למשרד ההגנה ולפנטגון, וכיהן כמדען הראשי של ענקית האנרגיה BP, שם הוביל את פעילות החברה לאימוץ אנרגיות מתחדשות.

קונין, יהודי מברוקלין, מעיד על עצמו כדמוקרט ליברל טיפוסי – מינוי במעמד תת מזכיר בממשל אובמה, שלא ניתן לשייך למחנה ה"מכחישים" המוחרמים, או לייחס לו מניעים אידאולוגיים לא ענייניים.

הספר פותח במה שברור לנו: ישנה התחממות גלובלית, וישנו מרכיב אנושי כתוצאה מפליטת גזי חממה. אבל כל טענה נוספת, מדגיש קונין, היא כבר הרבה פחות ודאית וחד משמעתית ממה שמקובל לחשוב, וזאת בהסתמך על דו"חות האקלים הסמכותיים ביותר.

חוסר הוודאות נוגע ליכולת להבדיל בין השפעה אנושית למחזוריות אקלימית טבעית, יכולתנו לחזות עתיד אקלימי באמצעות מודלים, חישוב הסבירות להתממשות תרחישים שונים והשפעתם על האדם והסביבה.

קונין לוקח את קוראיו אל דו"חות הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם (IPCC), דו"חות האקלים של ממשלת ארה"ב (NCA), וסוכנויות המדע המובילות כגון NASA ו-NOAA – מקורות מידע מלב הקונצנזוס המדעי. פרק אחר פרק הוא סוקר את המדע באופן קר ומפוכח בליווי נתונים, גרפים וציטוטים מתוך המקורות המדעיים.

האם ההתחממות חסרת תקדים? האם אירועי קיצון נמצאים בעלייה? האם הים יבלע את ערי החוף? האם השריפות חמורות מאי פעם? האם התרחישים החמורים ביותר ראליים? הנתונים יפתיעו את רוב הקוראים שמורגלים בנרטיבים הברורים והחד משמעיים של "משבר האקלים הקיומי" שהם רגילים לשמוע בתקשורת ומנבחרי ציבור.

חלק מרכזי מהספר מתאר כיצד המציאות המדעית האמפירית מתעוותת ככל שהיא עוברת דרך סדרת  מסננות, עד שהיא מוגשת כנרטיב מעובד לציבור ולמקבלי ההחלטות. מדע זהיר מדוד והססני שמופק על ידי מדענים וחוקרים, מסוכם ומעובד לעיתים בגסות, פשטנות ובאופן מניפולטיבי לכדי דו"חות מסכמים שנערכים על ידי בירוקרטיים בוועדות של גופי-על שמושפעים משיקולים שאינם מדעיים גרידא.

הפיכתו של "משבר האקלים" לאחד הנושאים המקטבים, הסוערים והאמוציונליים ביותר על סדר היום העולמי – הופך את הנושא לטרף קל לתקצירים פשטניים ומוקצנים, הצהרות חסרות בסיס של פוליטיקאים, וסיקור אפוקליפטי ומבהיל של 'כתבי אקלים' אקטיביסטיים.

קונין אינו טוען נגד מדעני האקלים או הממסד המדעי, אלא על תהליך ה"טלפון השבור" שבו המציאות המדעית המורכבת מתוקשרת לציבור הרחב ולמקבלי החלטות. תהליך אשר מקבע נרטיב שגוי, תוך פוליטיזציה ופגיעה בשמו הטוב של המדע.

הספר מציג דוגמה אחר דוגמה בה המציאות האמפירית והמחקרית מעוותת, מרודדת, מנופחת עד אבסורד, ומוצגת במנותק מהקשר באופן מניפולטיבי – עד כדי ניתוק הנרטיב הסופי מן המדע האמיתי כפי שהוא כתוב בדו"חות, בנתונים וסקירת הספרות המדעית.

זהו ספר חובה לכל אדם שמעוניין ברצינות להבין מהי המציאות האמפירית והמדעית בנוגע לסוגיה הבוערת והמרתיעה של מדעי האקלים. מורה נבוכים ליסודות המדעיים, המורכבות וחוסר הוודאות הגבוה של התחום שהשתלט על סדר היום העולמי. ספר חשוב שקורא תיגר על רוח הזמן המסוכנת ששואפת להכריז על המדע כ"סגור" ו"מוכרע", ולקבוע כי "המדע" עומד כחומה בצורה מאחורי כל הצהרה אקלימית או אפוקליפטית שמושמעת בכותרות או בנאום פוליטי.

ישנם ספרים נוספים שנכתבו על ידי מדענים מובילים ששפכו מים קרים על בהלת משבר האקלים, אשר לרוב נקראו רק על ידי צד אחד. כאשר אדם שבעברו מינוי לתפקיד המדען הראשי של ממשל אובמה מפרסם ספר על כך שהמדע 'בלתי מוכרע' – זוהי נקודת מפנה בשיח, שיכולה להפיל את חומות הקיטוב הפוליטי שממנו סובל הנושא ולייצר שיח רציונלי יותר באחד הנושאים המרכזיים של ימנו. 

ספר חובה על המדף של כל אדם שמעוניין להבין את הנושא מעבר לכותרות!

לקנות, לקרוא ולהמליץ לחברים!

אין תגובות: