15 בנובמבר 2013

יפן יורדת מיעדים

Three-monkey relief carving (hear no evil, see no evil, speak no evil) on Shinkyusha. Nikko, Japan

בוורשה התכנסה השבוע עוד ועידת פטפטת סרק ובילויים על חשבון הברון, מסדרת וועדות האקלים. אותם פטפוטי סרק בלתי מציאותיים שנשמעו בעבר נשמעו גם הפעם. אבל, יש שינויים קלים...
יפן הודיעה על ביטול ה"יעדים" הקודמים שהתחייבה אליהם – להקטין את הפליטות ב 25%, עד 2020, ביחס לפליטות של שנת 1990. שר הסביבה היפאני הודה שהיעד היה בלתי מציאותי מלכתחילה... יפה שמישהו מעז להודות בדבר שברור כשמש ומובן לכולם. ההודאה היא חריג בנוף הוועדה האקלימית.
המנהג המקובל הוא שהנואמים השונים מתחרים ביניהם בהפרחת הבטחות חסרות שחר, (כמו הנשיא שלנו, פרס, ב2009 ), שכולם יודעים שהן חסרות שחר ומנותקות מהמציאות. הישגי המלחמה בהתחממות נמדדים בוועידות לא לפי מה שקורה בשטח, לפי הפחתות של ממש שהיו בפליטות (לא היו כאלה), אלא לפי גובה ההבטחות הריקניות וגובה הרגשנות והדמגוגיה.
ליפן יש תירוץ טוב: סגירת תחנות הכוח הגרעיניות, בעקבות האסון בפוקושימה. הם כמובן לא הולכים לשבת בחושך, אף אחד לא הולך לשבת בחושך, לא חשוב מה הבטיחו בוועידות האקלים. כעת הם צופים שהפליטות ב 2020, ביפן, תהינה 3% מעל לרמת של 1990. תכפילו את המספר ב 3 או 4 ותקבלו את אחוז העלייה הצפויה בפליטות, במציאות.
המדינות ה"מתפתחות", העניות, מדגישות מחדש את המטרה האמתית לבואן לוועידות – את הציפיות שלהן מהוועידה: יותר כסף. סין אומרת במפורש שהמדינות המפותחות חייבות להעביר סיוע גדול, בשיעור 100 מיליארד דולר לשנה, לטובת פיתוח אנרגיה "ירוקה" במדינות עניות. זה מה שהובטח להם, והם שואלים, בצדק: "ירוקה שמירוקה, העיקר – איפה הכסף???"
בוועידת קופנהאגן, ב 2009, הבטיחו המדינות המפותחות (ארה"ב ואירופה), לתת כסף בשיעור 100 מיליארד דולר לשנה (החל מ 2020),  לפיתוח אנרגיה מתחדשת במדינות עניות. השנה הן נתנו משהו בין 16 מיליארד ל 7 מיליארד (תלוי את מי שואלים ואיך עושים את החשבון). כמו כול ההבטחות האקלימיות, זו הייתה הבטחת סרק בלתי מציאותית. דיבורים ריקניים. ארה"ב "תרמה" 1.6 מיליארד דולר בשנת 2013, והבטיחה 2.7 מיליארד ל 2014, לא קרוב בכלל לסכום של 100 מיליארד...
הארצות המפותחות (בייחוד גרמניה, אנגליה וארה"ב) מוציאות עשרות מיליארדי דולרים על אנרגיה ירוקה, בתחומן, כול שנה, וגם בזבוז אדיר זה לא הביא לשום ירידה בפליטות. הירידה בפליטות היא בעיה טכנולוגית, לא כלכלית. הכלים הטכנולוגיים שבידינו (שמש ורוח) אינם מסוגלים לספק את הסחורה, ולא חושב כמה כסף יוציאו על זה ואיזה הבטחות יבטיחו בנאומי סרק בוועידות שחיתות.
.יעקב

2 תגובות:

יוני אמר/ה...

זה קצת מזכיר את הועידות האקומניות של הכנסיה בימי הביניים. היו בכירי הכנסיה מתווכחים שבועות אם ישו רק היה עני או גם הטיף לעוני, אבל התוצאה הסופית היתה תמיד עוד מיסים...

יעקב אמר/ה...

אני מתחיל יותר ויותר לחשוב שכול האנשים האלה יודעים שהם מדברים על דברים שאין, על משהו לא מציאותי.
אני יותר ויותר משתכנע שהכול קירקס, שאיש אינו חושב באמת שמה שהוא אומר ומבטיח זה מציאותי, או אפשרי.
שכולם נכנסו לדינמיקה של עדר, ומתחרים זה בזה במי מבטיח הבטחות יותר יפות ויותר מופרכות.