24 במרץ 2015

התאמות מפוקפקות.

כידוע, נתוני הטמפרטורות העולמיות שמפרסמים מספר גופי מחקר ( BEST, CRUTEMP, NOAA-NCDC, GISS ) אינן הטמפרטורות ה"גולמיות" RAW – הטמפרטורות כפי שנמדדו ונרשמו בשטח. מה שהם מפרסמים זה סדרה של טמפרטורות "מעובדות" או "מתואמות" – Adjusted. אין ספק שהתאמות ותיקונים כלשהם דרושים כדי להסיר שגיאות בנתונים הגולמיים – כמו למשל השפעת זמן המדידה (TOBS) או השפעת התזוזה של התחנה ממקום למקום (למקרה שהתחנה זזה במרוצת השנים), או פשוט שגיאות בקריאה. הגופים שלמעלה מפעילים אלגוריתמים מסובכים ואוטומטיים ל"טיוב", שיפור או הומגניזציה של הנתונים. וראה זה פלא – התוצאה הסופית היא הגברת ההתחממות – כלומר – התוצאות ה"מתואמות" מראות מגמת התחממות יותר גדולה מאשר התוצאות הגולמיות. הדבר הוא שיטתי, ומתמיד. הנה כמה בדיקות השוואתיות, בכמה אזורים בעולם, בייחוד בחצי הכדור הדרומי.



תחנות מדידה בדרום אמריקה –  הנתונים הגולמיים (כפי שנרשמו בתחנות המדידה). בכחול תחנות המראות מגמת התקררות, באדום – כאלה המראות התחממות. ולמטה – אותן תחנות אחרי ה"התאמה" וה"הומוגניזציה": מצא את ההבדלים!

כול התחנות שהראו התקררות "הומגנו" או "הותאמו" והן מראות כעת מגמת התחממות.

"התאמה" גורפת כזו, ותמיד לכיוון אחד (יותר התחממות) – לא הגיונית. קראו עוד פרטים באתר של אאון מרנס. פוסט קודם על התאמות בפרגוואי – כאן.  

הנתונים וההתאמות בפוסט שלמעלה נלקחו מסט הנתונים של BEST. אותו סיפור, על "התאמות" נתוני טמפרטורה של דרום אמריקה, אבל לפי נתוני NASA-GISS  ראו כאן. הנה גם קטע על בעיות ה"התאמות" בדרום אפריקה. על "הומוגניזציה" בכול העולם – כאן.  על אוסטרליה – כאן, על איסלנד – כאן. על כול חצי כדור הארץ הדרומי –כאן. עוד על בעיות ההומוגניזציה – כאן.

מי שחושב שתהליך מדידת הטמפרטורות העולמיות של 100 או 150 השנים האחרונות הוא תהליך פשוט, ברור, חד משמעי, ושאין לגביו אפשרות למחלוקת – טועה.  מספר הנתונים עצום – וכמוהם האפשרויות לטעויות וסטיות. החישוב מאד מסובך, והתוצאה – למרות שהיא פחות או יותר מקובלת – רחוקה מלהיות "סגורה" – דהיינו – נקייה משגיאות בסבירות גבוהה.

כפי שהוברר בפרוט בסדרת הקטעים שבקישוריות למעלה – יש חשש כבד להטיה לכיוון ההתחממות, בכול ארבע הסטים המקובלים. בהחלט אפשרי שההתחממות של 100 השנים האחרונות, שמקובל להאמין שהייתה בשיעור של 0.8 מעלות – הייתה במציאות רק 0.6 מעלות – כלומר 25% פחות (זה ניחוש), והשאר זה "התאמות".

יעקב

אין תגובות: