28 במרץ 2015

הקרח הארקטי מתאושש

לפני שבוע כתבנו על שיא נמוך עונתי של הקרח הארקטי. אז נראה שהיקף הקרח הארקטי היגיע לשיא עונתי, קצת מוקדם בעונה, ושהיקף הקרח החל את ירידתו לקראת הקיץ. מסתבר שבשבוע האחרון הוא התאושש קצת, הפסיק את ירידתו ואף עלה קצת. הוא לא שונה כעת ממה שהיה בשנים האחרונות.




לעומת היקף הקרח (השטח), הייתה עלייה בפרמטר אחר – נפח הקרח, כפי שרואים למטה.


אנשים מתעניינים בקרח הארקטי ועוקבים אחריו כי הוא אחד הסמנים היחידים, המוחשיים, להתחממות הגלובאלית. אין שום תופעה ממשית וברורה אחרת, שממחישה את ההתחממות. למשל – כאשר מתרחשת סופה או שיטפון או הוריקן וכולם צועקים "התחממות גלובאלית" הם מזבלים בשכל. סופות, שיטפונות והוריקנים, למרות שהם תופעות טבע מאד מרשימות ואף מזיקות, התרחשו תמיד, גם לפני שהייתה (כביכול) השפעה אנושית על האקלים, ואין שום דבר שקושר אותן עם ההתחממות כביכול.

מאידך, הקיטון הברור של הקרח הארקטי בשלושים השנים האחרונות היא תופעה מאד ברורה, וניתן, כנראה לקשור אותה להתחממות הגלובאלית (בין אם אנושית או טבעית). יש שטוענים שגם בשנים 1910-40 (לפני ההתחממות האנושית) הייתה ירידה בהיקף הקרח הארקטי, במסגרת מחזורי אקלים טבעיים, אבל אנו פשוט לא יודעים זאת – לא היו אז מדידות מדויקות מלוויין, ולא ניתן לדעת.

צריך גם תמיד להזכיר שבקוטב הנגדי, הדרומי, מגמת הקרח היא הפוכה – בעלייה.

יעקב


אין תגובות: