12 במרץ 2015

סוכנות הסביבה האירופית: לא נעמוד ביעדים.

הסוכנות האירופית להגנה על הסביבה – European Environment Agency- פרסמה דו"ח "מצב הסביבה" לשנת 2015 – על פי הנוהג הקבוע שלה לפרסם דו"ח מקיף כזה כול 5 שנים. הדו"ח הוא אוסף אדיר של מלל ריקני, כמות אדירה של מילים ומליצות, אבל ללא כול תוכן ממשי. המסקנה הכללית היא: בתחומים אחדים חל שיפור, באחרים עדיין לא....

הקטע שרציתי לציין מדבר על יעדי הפחתת הפליטות. הדו"ח מציין שאירופה הולכת לעמוד ביעד שנקבע ל 2020 – הפחתה של 20% בפליטות לעומת 1990. עד כה הייתה הפחתה של 19% בפליטות, למרות עלייה של 45% בתל"ג. יפה מאד! אבל הדו"ח גם מציין בכנות כיצד הושג ההישג הזה: על ידי סגירת התעשייה המפגרת והמזהמת בארצות הקומוניסטיות לשעבר. התעשייה הזו נסגרה בלי שום קשר למלחמה הקדושה של סוכנות הגנת הסביבה בשינויי האקלים. ההפחתה הזו היה מאורע חד פעמי, היסטורי, שאינו מלמד על מגמות לעתיד.

כן מציין הדו"ח שהייתה הפחתה כללית בשימוש הכולל במשאבים של 19% מאז 2007, וזה לטובה – כלומר – זה מראה על מגמה של חסכנות והגברת הייעול. זה יפה, אבל גם כאן מציין הדו"ח בצורה מפוקחת, שאחת הסיבות להישג זה הוא המשבר הכלכלי, והגירת התעשיות לחו"ל (סין ואסיה בכלל), כלומר – אין כאן חסכון ממשי אלא רק העתקה של צריכת המשאבים לארצות אחרות, כשהאירופים צורכים את המוצרים המוגמרים. הדוח מציין, בצורה ריאליסטית, לשם שינוי, שספק אם מגמות אלה יהיו "ברי קיימא" – sustained – כלומר אם יימשכו לאורך זמן. כמה פעמים אפשר לשחזר את החוכמה של נפילת הקומוניזם? (הקומוניזם היה אסון נוראי גם מבחינת שמירת הסביבה. הזיהום בגוש הקומוניסטי היה נוראי. וזה טבעי – לפי העיקרון שעניים אינם יכולים לשמור על הסביבה.)

לבסוף מציין הדו"ח מה שכולם יודעים: שה"יעדים" הרשמיים היפים של הפחתת הפליטות ב 80-95% עד שנת 2050 לא יושגו, על פי המגמות הקיימות, היות והמדיניות הנוכחיות "אינה מספיקה".

אז בואו נאמר את הדברים בעברית פשוטה, ללא הלשון הדיפלומטית העדינה של הדו"ח. כול היעדים הם קשקוש אוטופי, חסר כול אחיזה במציאות או בדרכים ממשיות ומעשיות להשגתם. היעדים לא ניתנים להשגה, לא חשוב מה יעשו ממשלות אירופה או העולם כולו. ההוצאה של מאות מיליארדי אירו כול שנה על התקנה של מיליונים של לוחות שמש ועשרות אלפי טורבינות רוח – הן הוצאות לריק, כי מתקנים אלה מפיקים מעט מאד וחשמל ולא הניבו הפחתה בפליטות. מה שדוח זה לא מציין הוא שמאז 2010 בערך אין הפחתה נוספת בפליטות, למרות שאלה השנים בהן הותקנה הכמות האדירה של מתקני רוח ושמש. ההפחתה של 19% הפליטות לעומת 1990 התרחשה עד שנת 1995 בערך, לפני ההתחלה של המלחמה בפליטות. מאז החלה מלחמה גדולה זו לא הייתה ירידה ממשית בפליטות.

הדו"ח ממליץ על "שינוי יסודי בצורת החיים"... בלה... בלה... בלה... כלומר: על הגדלת העוני. נקווה שזה לא יקרה.- אם זה יקרה – אם העוני יגבר (זה אפשרי, אם ימשיכו לשפוך כסף לריק), זה יהיה אסון, גם מבחינה סביבתית. בארצות עניות הסביבה מזוהמת.

יעקב



אין תגובות: