18 במאי 2015

שטות סולארית


התקשורת מדווחת בהתפלאות על מסלול אופניים סולארי שנבנה בהולנד ומפיק חשמל. הקוריוז הזה טיפשי בכמה וכמה רמות.

ראשית – לוחות השמש הם יקרים, ומפיקים מעט מאד חשמל, לא חשוב היכן תשים אותם, על הגגות, על הקרקע או מתחת לשביל אופניים. בהולנד, מקדם התפוקה (כמות הזמן שלוחות השמש מפיקים חשמל) הוא רק  10.5%. כאשר שמים את הלוחות מתחת לשביל האופניים לא מגדילים את התפוקה שלהם, אלא ההיפך – רק מקטינים אותה. על הגגות ניתן לכוון את הלוחות בזווית הנכונה לשמש, בעוד בשביל האופניים הם מונחים אופקית, ולכן מפיקים לפחות 30% פחות מלוחות שמונחים על גגות.

לעומת זאת, המחיר, בשביל האופניים, יקר לפחות פי 2 (אולי יותר) – כי חייבים לעטוף את הלוחות (והבקרים האלקטרוניים שלהם) בקופסה עמידה ללחות (ולא חסר לחות בהולנד) ולקורוזיה של הקרקע (ראה תמונה), וגם לשים להם לוח זכוכית משוריין ושקוף מלמעלה שאפשר לנסוע עליו באופניים.

ואח"כ יש בעיית תחזוקה. לוח הזכוכית מתלכלך – וזה מקטין את תפוקת החשמל, הוא נשחק – מאבד משקיפותו – ושוב יש הקטנה בתפוקה. הוא דורש החפלה תדירה – כלומר הוצאות תחזוקה גבוהות.
ובשביל מה כול זה? בכתבה נאמר שהשביל מפיק חשמל עבור תאורת רחוב. תאורת רחוב?? בזמן שהשמש זורחת? אף אחד לא שם לב לטיפשות הזאת? גם נאמר שזה יזין את מערכת הרמזורים. ומה יזין את הרמזורים בלילה? או ביום מעונן?

שביל אופניים סולארי הוא שטות ברמה כזו ששום בן אדם רגיל לא היה נתפס לה, דרושה שותפות בין הממשלה ומוסדות אקדמיים (בעלי הפרויקט) כדי להמציא שטות כזו ולממן אותה מכספים של אחרים – כספי הציבור.

כשאומרים "חשמל סולארי" אנשים נתקפים בהתקף התלהבות רגשית בלתי מרוסנת והשכל שלהם מפסיק לגמרה לפעול.

יעקב

הערה: ראו את הפוסט הקודם שלנו על "ההמצאה" של עוקץ הכבישים הסולריים....



3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מתוך הכתבה המקורית (לינק בתחילת הכתבה הזאת):
"המחיר...מוערך ב-3.7 מיליון דולר"
"עד כה הוא ייצר...3,000 קוט"ש."
נניח שבתוספת פקטור חלומות בשנה ייצר השביל 10,000 שוט"ש.(שווי לפני מחירי ישראל כ 1250 דולר. החזר ההשקעה הצפוי הוא כ-2960 שנים.
אם כבר מחליטים לבזבז כסף על פאנלים, כמה עולה להקים גג מעל האופניים ולשים עליו פאנלים רגילים יותר זולים גלויים לשמש ולהרויח על הדרך גם צל והגנה מהגשם לרוכבי האופניים?

יעקב אמר/ה...

צודק, גגון יותק זול ויותר יעיל (מייצר יותר חשמל כי הלוחות בזוית נכונה לשמש).

יש סולארי אין שכל. על ידי גימיקים כאלה (שביל אופניים סולארי) - מוכיחים עד כמה כול העסק הסולארי מבוסס על רגש, בלי טיפת שכל.

עוזי אמר/ה...

נראה לי שאתה עדין מידי בהערכות שלך לטיפשות של זה... 30% זה בישראל או הולנד? כי ככל שמצפינים ההבדל בין לוח בזווית הנכונה ללוח שוכב עולה.

לthunderf00t היוטיובר יש כמה סירטונים מצוינים על השטות של כבישים סולאריים.