5 במאי 2015

האם "טסלה" תשרוד?


שאלה זו שואל עיתונאי בעתון טורונטו סטאר. זו שאלה קצת מוזרה בהתחשב ששוויה של חברת "טסלה" בבורסה הוא כ 28 מיליארד דולר. כותב ה"סטאר": אנשי עסקים מתקשים לקחת את אלון מאסק, הבעלים של טסלה, ברצינות. אלון מאסק הוא לא איש עסקים רגיל, הוא יותר סלבריטי, חביב על העיתונאים, ובעל יחסי ציבור מצוינים. מניית טסלה עלתה ב 1077% מאז החלה להיסחר בבורסה ב 2010.
הממוצע של 10 חברות הרכב הגדול בעולם הוא יחס מחיר/רווחים של כ 13. המכפיל של טסלה הוא כ 400 (שווי הבורסה של החברה פי 400 מרווחיה). טסלה מעולם לא הציגה רווח, בהיסטוריה שלה כחברה ציבורית (נסחרת בבורסה). מוסק מנחש שאולי תתחיל להרוויח בשנת 2020, 17 שנה לאחר שנוסדה...
מאסק, בן ה 43, הוא יזם סדרתי, בעמק הסיליקון, הנע במהירות הבזק מסטארט-אפ אחד לבא. הוא החל את הקריירה בגיל 12, בארץ מולדתו, דרום אפריקה, כאשר כתב תוכנה אותה מכר ב 600 דולר. הוא היה גם המייסד והבעלים הראשון של פאי-פאל. מאז יזם וייסד חברות רבות, בנוסף לטסלה הוא הבעלים של סולאר-סיטי , חברה המתקינה לוחות שמש, ושל העסק הגדול ביותר שלו – ספייסאיקס SpaceX – החברה הפרטית הגדולה לחקר החלל, המשגרת לוויינים לחלל ומובילה גם אספקה לתחנת המחקר הבינלאומית בחלל.
החברה המפורסמת והחביבה של מאסק היא "טסלה", חברה המייצרת מכוניות חשמליות יקרות מאד. טסלה נוסדה לפני 12 שנה, כך שהיא כבר לא חברת הזנק, ומן הראוי היה שהפסדיה ילכו ויפחתו. אבל, ההפסד לשנת 2014 היה גדול פי שלוש מהשנה הקודמת והגיע ל 353 מיליון דולר. ב 4 השנים האחרונות הפסידה טסלה 1.2 מיליארד דולר. אין לטסלה קו מגוון של מוצרים – רק מוצר אחד – מכונית מודל S , שעולה בין 71 ל 106 אלף דולר.
כוח העבודה של טסלה שילש את עצמו בשנתיים האחרונות ויש להם כעת 10,161 מועסקים. מאסק מנהל שלוש חברות גדולות (כאמור לעיל) אך מניחים שההתעניינות האמתית שלו היא בחלל – בספייסאקס. הכנסות טסלה בשנה שעברה היו בסך זעיר של 3.9 מיליארד דולר, שהתקבלו ממכירה של 31,655 מכוניות בלבד. להמחשה: המכירות של פורד היו 174 מיליארד דולר והם מכרו יותר מ 2.5 מיליון מכוניות בשנה בארה"ב בלבד.
לאחרונה התגלה שמאסק כמעט ומכר את "טסלה" לגוגל בשנת 2013. לחברות כמו "טסלה" קוראים "חברת קונספט" – חברה שמניותיה נסחרות על בסיס של רעיון (המכונית הירוקה) ומייסד/מנהל כריזמטי. אולם לבסוף המציאות נושכת. אי אפשר למשוך אשליות עד אין סוף.
עד כאן המאמר ב"טורונטו סטאר".

"טסלה" דומה במקצת ל"בטר פלייס". יש לה מנהל כריזמטי עם רעיון – היא חברה מבוססת אידאולוגיה. "טסלה" (כמו בטר פלייס) מנסה להציל את העולם, לא להרוויח כסף או לספק מוצר. היא לא מחפשת לספק לצרכנים מוצר שהם רוצים – היא מנסה למכור להם מוצר ש"טוב לאנושות". היא שורפת בינתיים את כספי המשקיעים, וכספי הסיוע הממשלתי, בכמויות. חברות כאלה מתנגשות בסוף עם המציאות, כמו שאומר הכתב. הגודל כת המעריצים והכסף שיש להם לשרוף לא יכול להיות בלתי מוגבל. בקשר למוצר החדש של טסלה – המצברים – לא ברור בכלל אם מחיר המכירה שהוכרז כולל בתוכו רווח כולשהו לטסלה...  
מוקדם עדיין להספיד את טסלה, וקטונתי מלהנפיק נבואות. נחייה ונראה.


יעקב

אין תגובות: