22 במאי 2015

מעלילות הבועה הסולארית.


בצל האופנה הסולארית ההיסטרית מתפתחות כול מיני תופעות משונות אך לא ממש מפתיעות. כול מיני מניפולטורים זריזים מנצלים את האופנה, ואת רגשות האנשים, בדרכים מסחריות מפוקפקות.
הנה הסיפור של לי הג'ון, "האיש העשיר בסין" כפי שהגיע ל"כלכליסט". הג'ון, ראש חברת "האנרג'י" הפסיד ביום אחד כ 19 מיליארד (מיליארד) דולר, כאשר המניות של חברתו ירדו ב 47% במהלך 24 דקות מסחר, בבורסת הונג קונג.

מניית "האנרג'י" עלתה ב 479% ב 6 החודשים האחרונים, העלייה הגדולה ביותר מבין 2400 חברות בינלאומיות שבאינדקס. הערך עלה ב 69% רק בשבוע האחרון (לפני הנפילה). שווי הבורסה של החברה – כ 39 מיליארד דולר - הוא שווי גדול משוויה של חברת "סוני", ופי 7 מהחברה "פירסט-סולאר" האמריקאית הפועלת בתחום הפאנלים הסולאריים הדקים.

חברת "האנרג'י" נוסדה על ידי לי הג'ון (בעל תואר מהנדס מכונות) ב 1994,  היא החלה לבנות סכר הידרואלקטרי בשנת 2000, ואח"כ רכשה גם פרויקטים של תחנות רוח. היא נכנסה לעסק של פאנלים סולאריים על ידי רכישת מספר חברות באירופה, אך עיקר הפרסום והתהילה באה לחברה אחרי שרכשה, באוגוסט 2014, את חברת אלתא מאריזונה, ארה"ב, בעלת פטנט לייצור לוחות סולאריים דקים וגמישים, מחומר חדש שנקרא גאליום-ארסניד. הביעה היא שזו עדיין לא טכנולוגיה מוכחת, ואיש אינו יודע אם יצליחו לייצר כאלה לוחות בייצור המוני, ובאיזה מחיר. הדבר לא הפריע להג'ון לערוך מסע יחסי ציבור ופרסום, בו קידם את "הטכנולוגיה של העתיד", וגם התפאר בחוזים בהם זכה מידי ממשלת סין. הוא גם הצהיר שייצר מכוניות חשמליות עם לוחות סולאריים על הגג. הוא  נחשב ל"בעל חזון" והצהיר שהמהפכה הטכנולוגית-תעשייתית הבאה תבוא מסין (כך כתב בספר שפרסם). בקיצור: הוא עשה הרבה רוח.
העלייה המטאורית שלו על בסיס התלהבות וחזון אבל מעט מאד ערך ממשי מזכירה את העלייה של טסלה.
כעת הוא נחשד בהרצת מניות, ובהצגת נתוני מכירות כוזבים. 60% ממכירותיה המדווחות של חברת "האנרג'י לוחות שמש דקים" הוא לחברת האם – "האנרג'י אחזקות".

הרכיבה על גלים של אופנה ורגש, בלי בסיס מוצק על הקרקע של המציאות אופייני לתחום הזה, הסולארי. דבר דומה קרה למיודענו שי ז'נגרונג, הבעלים של "סאנטק", חברת הפאנלים הגדולה בסין, שקרסה לפני שנתיים. (לסנטק היה מרכז פיתוח גם בישראל).

אכן, הרבה אנשים מתלהבים מה"אנרגיה של העתיד", ואנשים אחדים יודעים לנצל עובדה זו....

יעקב


אין תגובות: