5 במאי 2015

הבטריות של טסלה: צעצוע לעשירים

אלון מאסק, נשיא חברת טסלה, יצא בהודעה חגיגית לעיתונות על ייצור קו חדש של מצברים (בטריות) לשימוש ביתי ותעשייתי. חברת טסלה היא החברה גדולה לייצור מכוניות חשמליות, מכוניות יוקרה יקרות. מרכיב חשוב ויקר במכונית החשמלית הוא המצבר. לכן טסלה החלה לפני כשנה בהקמה של מפעל ענקי לייצור מצברי ליטיום-יון עבור המכוניות שלה, ברנו, נבאדה, ארה"ב, שאמור להתחיל בייצור סדרתי בשנת 2017. כעת הודיעה טסלה על ייצור ושיווק קו חדש של מצברים לשימוש ביתי ותעשייתי.



ההודעה זכתה להדים רבים בשל חשיבותה בהקשר של אנרגיה מתחדשת, בעיקר סולארית. הבעיה עם אנרגיית השמש היא, כידוע, שהיא זמינה רק ביום, ורק חלק מהיום (ורק בימים לא מעוננים). אז מאסק מציע את הפתרון המיוחל: מצבר שיטען את החשמל הסולארי ביום, ויספק אותו בלילה. בואו נבחן את הפרטים המעשיים.

טסלה מציעה שני סוגי מצברים ביתיים, אחד בעל קיבולת 7 קוט"ש (קילווואט שעה) והשני 10 קוט"ש, במחיר סיטונאי של 3000 ו 3500 דולר בהתאמה. המחיר אינו כולל התקנה, רווח קמעונאי וגם לא ממיר זרם ישר לחלופין הדרוש כדי לחבר את המצבר לחשמל של הרשת וחשמל הביתי. הממיר עולה בסביבות 2000 דולר או יותר, והכול ביחד מכפיל כנראה את המחיר ההתקנה הביתי הסופי.

מומחה חישב שמחיר החשמל שהמצבר מספק הוא כ 15 סנט לקוט"ש. בנוסף, המחיר של הפאנל הסולארי, מתורגם למחיר קוט"ש, הוא עוד כ 15 סנט, כלומר – מחיר החשמל במערכת פאנל סולארי + מצבר הוא 30 אג' לקוט"ש. לעומת זאת – המחיר של חשמל רגיל, ברשת של  חברת החשמל (בארה"ב וגם אצלנו) הוא  כ 10-12 סנט לקוט"ש. אז – המצבר (כמו מכונית הטסלה) הוא צעצוע לאנשים עשירים וירוקים.

אבל, מעבר למחיר יש בעיה של תפקוד. 7 קוט"ש (או אפילו 10) מספיקים לכמה שעות, להפעלת תאורה בכמה חדרים, מחשב, מקרר וטלוויזיה. אם אתה רוצה להפעיל מזגן, תנור בישול, מכונת כביסה ומייבש, חימום דוד מים, או תנור חימום לחדרים - כמות החשמל הזאת לא מספיקה (או מספיקה לזמן קצר בלבד). המצבר מספיק לשרות מינימלי, אך לא לשרות מלא. בנוסף – אם יש יום מעונן (או שניים) – לא יטען המצבר ואתה תשב בחושך בערב (אם אינך מחובר לרשת החשמל). כמובן, אתה יכול להתקין כמה מצברים כאלה בביתך (לא רק אחד), אז יהיה לך יותר חשמל, אבל בעלות יותר גבוהה.


בהודעה  אמרה טסלה שיכולות להיות למצבר הביתי שלושה שימושים. שימוש אחד הוא, כפי שכתבתי למעלה, כהשלמה לחשמל סולארי – עם המגבלות שציינתי. שימוש שני – בלי קשר לסולארי – כדי לנצל את המחיר הזול של חשמל לילי (בשעות שפל) לטעינת המצבר, ושימוש במצבר בשעות השיא, כדי להקטין את הצריכה מהרשת בשעות השיא. בצורה זו ניתן להקטין את עלויות החשמל. הדבר אכן חוסך כסף אבל רק באותם מקומות בהם יש הפרש של יותר מ 15 סנט לקוט"ש בין מחיר השיא למחיר השפל, ורק באותן שעות מעטות שבהן חל מחיר השיא. אצלנו, למשל, חל מחיר שיא רק בכ 300 שעות מתוך 8760 שעות של השנה. במרבית המקומות לא מחשבים מחירי שיא-שפל על שימוש ביתי (בו המחיר אחיד) אלא רק על שימוש תעשייתי.

שימוש שלישי שמאסק מציע, עבור המצבר, הוא כגיבוי למקרה של הפסקת חשמל. כפי שכתבתי למעלה – כמות החשמל שהמצבר מספק היא קטנה, ומתאימה רק לזמן קצר ושימושים מוגבלים. ומה אם הפסקת החשמל נמשכת יומיים? מי שמודאג מהפסקות חשמל, כדאי לו לקנות גנרטור קטן, ולהחזיק ג'ריקן דלק. זה יוצא יותר זול ויעיל ממצבר.

ולבסוף: מצברי ליטיום-יון הם דליקים. כבר היו מקרים שמצברים אלה נדלקו.
שורה תחתונה: המוצר הזה הוא מוצר אידאולוגי ולא מוצר כלכלי, נדרש או מועיל. אם אתה נורא, נורא שונא נפט פחם וגז, כלומר – אם אתה נורא ירוק, וגם עשיר, תוכל לקנות את המצבר ולוחות השמש, וביחד, תקטין מעט את צריכת החשמל מהרשת. כלולה בדבר הודאה מרומזת שהחשמל מהרשת ייוצר, גם בעתיד, ממקורות פחמיים – בניגוד ליעדים הירוקים לפיהם עוד מעט רוב החשמל ברשת יהיה "ממקורות מתחדשים". בן אדם רגיל ימשיך לצרוך חשמל מהרשת, במחיר 10-12 סנט לקוט"ש, ויקבל את כול כמות החשמל שהוא צריך, ללא מגבלות. אין לאדם רגיל שום סיבה להתקין לוחות שמש ומצבר.

יעקב


3 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

"מצבר" או "סוללה"?

אני חושב שמקור האנרגיה במכונית חשמלית (BATTERY) נקרא "סוללה" ולא "מצבר" שקיים בכל מכונית בעלת מנוע שריפה פנימית. תפקיד המצבר אינו לספק אנרגיה להנעה אלא רק לספק חשמל ממספר מוגבל של מיכלולים בזמן שהמנוע העיקרי אינו פועל.

יעקב אמר/ה...

מה שמותקן במכונית חשמלית הוא מצבר. מצבר הוא משהו שאתה יכול להטעין מחדש אחרי שרוקנת אותו מהחשמל שהיה בו. הוא מצבר - כי הוא צובר (נטען בחשמל).
סוללה זה משהו חד פעמי - שלא ניתן לטעינה מחדש.

במכונית רגילה יש מצבר, מבוסס עופרת שמשמש רק להתנעה של מנוע הבנזין. במכונית חשמלית יש מצבר בעל קיבולת הרבה יותר גדולה, שמשמש להזנת המנוע החשמלי להנעה עיקרית, ועשוי בדרך כלל על בסיס ליתיום-יון.

זו לפחות דעתי לגבי המילים "מצבר" ו"סוללה". אני מקווה שהאקדמיה ללשון העברית לא מתנגדת לפירוש שלי.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

עדכון מעניין.
עברו 5 שנות חיים.
השתנה הרבה?...