21 בספטמבר 2015

גם הקרח הארקטי מדשדש.

בתקופה זו של השנה אנו רגילים לכתוב על היקף ההמסה של הקרח הארקטי, או יותר נכון: השטח שנשאר מכוסה קרח, לאחר ההפשרה העונתית. אכן, שיא ההפשרה עבר השבוע, והיקף השטח הקפוא המינימלי (היקף הקרח) היה 4.41 מיליון קמ"ר. כלומר – עוד יש קצת קרח באזור....



ההיקף היה קטן מההיקף של מעל 5 מיליון קמ"ר שנרשם בשנים 2013 ו 2014 (כלומר קטן יותר מבשנתיים האחרונות), אבל גדול יותר מההיקף של השנים 2007, 2011 ו 2012, כלומר הרביעי הכי נמוך מאז 1979 (תקופת המדידות בלוויין). ההיקף היה קטן ב 1.81 מיליון קמ"ר מההיקף הממוצע לשנים 1981-2010, כפי שרואים גם בצילום למטה.

מדענים חממיסטים ניבאו בעבר מספר פעמים שכבר השנה יהיה אוקיינוס הארקטי חופשי מקרח בסוף הקיץ.
Given present trends in extent and thickness, the ice in September will be gone in a very short while, perhaps by 2015.

 הם ממשיכים לנבא. לנבא לא עולה כסף. הפעם הם מנבאים שהקרח יעלם (בקיץ)  ב 2040. שיהיה...
השנה (2015) מסתמנת כשנה חמה במיוחד, כפי שכולנו מרגישים. מן הסתם הדבר קשור לתופעה המחזורית של אל-ניניו (מים חמים בחלק המזרחי של האוקיינוס השקט), הנמצא כעת בפאזה החמה שלו. סיכומים על הטמפרטורות החמות של השנה, עם נבואות הזעם הרגילות של סוף העולם, עוד יבואו, בסוף השנה, לא לדאוג.

בינתיים נתנחם שעוד נשאר משהו, כ 4.5 מיליון קמ"ר, קרח.



יעקב


4 תגובות:

איל אמר/ה...

שים לב שהמינימום חל מוקדם השנה.
השנה המוקדמת ביותר בין אלו הנראות בגרף.

אנונימי אמר/ה...

הקיץ הזה היה חם במיוחד, אצלנו, ובעוד מקומות, והשנה 2015 מסתמנת כשנה החמה ביותר עד כה, אבל בצפון אירופה (אנגליה וסקנדינביה) היה דווקא קיץ קריר מהרגיל.

אלון אמר/ה...

הפרסומים שהקיץ האחרון היה החם ביותר הם זלזול באינטלגנציה. מדברים על שהיה חם יותר ב 0.04 יחסית לחודש האחרון או על 0.13 ביחס לאוגוסט החם ביותר. השינויים האלו נמצאים בטווחי טעות המדידה.

יעקב אמר/ה...

אני יכול להגיד מנסיון אישי, בוודאות, שהאוגוסט האחרון, וגם הספטמבר הזה, חמים בהרבה, בארץ, מאשר התקופה המקבילה אשתקד.

הנתונים העולמיים (שהם חסרי משמעות) יכולים להיות שונים, כי כאמור יש אזורים חמים יותר ואחרים, חמים פחות.

בכול אופן: אם מסכמים את הממוצעים של החודשים עד כה (עד אוגוסט) - שנת 2015 חמה יותר בכ 0.1 מעלה משנה שעברה, שהייתה, כפי שטענו "החמה ביותר" (בהפרש זעיר ומקרוסקופי שקטן יותר משגיאת המדידות).