13 בספטמבר 2015

אנרגיה גרעינית – הדשדוש יימשך.

Kudankulam Nuclear Power Plant under construction in 2009 (ויקיפדיה)

האנרגיה הגרעינית היא מקור האנרגיה היחידי, הבלתי פחמי,  (הידוע כרגע) שמסוגל לספק אנרגיה בצורה אמינה ורציפה ובכמויות גדולות הדרושות לחברה המודרנית. היא גם המקור האמין היחידי לאנרגיה שאינו גורם לפליטת פד"ח ואינו תורם להתחממות הגלובאלית הנוראית. יחד עם זאת, יש באנרגיה הגרעינית סיכונים של זיהום סביבתי ובעיות אחרות, שבגללן מתנגדים לה ה"ירוקים" ובגללן נמצא השימוש באנרגיה גרעינית בירידה בארצות המפותחות (ארצות המערב ויפן).

סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית IAEA מפרסמת את התחזית שלה לאנרגיה גרעינית לשנת 2015 (התחזית של שנה שעברה – כאן). שורה תחתונה: האנרגיה הגרעינית מדשדשת במקום.

הסוכנות בחנה בדקדקנות את המצב בכול הארצות, כולל תחנות חדשות בתכנון, ברישוי ובהקמה, ותחנות ישנות שמיועדות לסגירה. כיום פועלים  בעולם 438 כורים גרעיניים, בעלי כושר ייצור כולל של 376 GW, ויותר ממחציתם בני 30 שנה או יותר. התחזית שלהם מדברת על שני תסריטים אפשריים. לפי התסריט השמרני, המבוסס על המגמות של היום – יגדל כושר הייצור הגרעיני, עד 2030, ב 2.4%, ל 385 GW, (כלומר לא יגדל בכלל, אבל גם לא ירד). לפי תחזית שנייה, יותר אופטימית (ואין, היום סימנים המצדיקים אופטימיות זו) יגדל כושר הייצור ב 68% עד 2030, ויגיע ל 630 GW. לדעתי, ה IAEA  הוא גוף אינטרסנטי בקידום באנרגיה הגרעינית, והתחזית האופטימית נועדה כדי לעודד את עצמם, ואינה ריאלית.
האנרגיה הגרעינית מספקת, כיום, אולי כ 12-15% מייצור החשמל העולמי, אם נתח זה יישמר עד 2030 זה יהיה נס הישג גדול.

הגידול יתרחש בעיקר באסיה – בסין, קוריאה והודו (אשר לה 6 כורים בבניה). במזרח אירופה – רוסיה בונה 9 כורים, ובלרוס אחד. במזרח התיכון בונים נסיכויות המפרץ כור אחד, טורקיה מתחילה עוד כור (ואחד נוסף בתכנון). בארה"ב צופים ירידה ב 20% בכושר הייצור עקב סגירת כורים ישנים, ובאירופה – ירידה של 40% (עקב החלטת גרמניה, שוויץ ואיטליה לסגור את כוריהן, וצרפת להקטין את מספרם).

בקיצור: המקור היחידי שעשוי היה לתרום תרומה משמעותית בהפחתת הפליטות (וגם זיהום האוויר), ובהחלפת הדלקים הפוסיליים המתכלים, מדשדש במקום ולא יתרום כלום, כי הוא יתקשה אפילו לשמור על הנתח הנוכחי שלו. אלו התחזיות עד 2030, והן אינן מעודדות. הדלק הפחמי ימשיך לספק את מרבית האנרגיה שלנו בעתיד הנראה לעין. הפחתת הפליטות לא תתרחש.

יעקב

אין תגובות: