25 בספטמבר 2015

גם "אמזון" משקרים.


השקרים הפכו לאופנה להפצת אגדות ירוקות שמעלות את המורל. כתבנו על השקרים של "אייפל" בנוסח: "אייפל תקים מרכזי נתונים בדנמרק ואירלנד שיעבדו ב 100% על אנרגיה סולארית".
עכשיו פרסמה גם אמזון שקרים בנוסח דומה.

In November 2014, AWS shared its long-term commitment to achieve 100 percent renewable energy usage for the global AWS infrastructure footprint. (AWS = Amazon Web Services).

אמזון חתמה חוזה עם חברת איברדרולה Iberdrola  הספרדית להקמה ותפעול של שדה תחנות רוח בהספק כ 208 MW, שימוקם על פני 80 אלף דונם במדינת צפון קרוליינה בארה"ב. השדה יכלול אולי כ 100 טורבינות בגובה 200 מטר כול אחת. הוא "יספק זרם" למרכז נתונים של אמזון שבסמוך.
השקר הראשון הוא ניסוח הסטנדרטי באמירה שתחנות הרוח יפיקו כ 670 GWh חשמל לשנה, וזה "מספיק לאספקת חשמל ל 61 אלף בתים". השקר הוא שזה "מספיק ל 61 אלף בתים": זה מספיק ל 61 אלף בתים רק כאשר הרוח נושבת, וזה רק 25% מהזמן. בשאר 75% מהזמן, אותם 61 אלף בתים מסכנים צריכים לחפש חשמל אצל התחנות הפחמיות הוותיקות. חוץ מזה – הם מניחים (מנבאים) שמקדם התפוקה (כמות הזמן שהרוח נושבת בעוצמה רצויה) יהיה 36%. אנו יודעים שאחרי שמקימים את הטורבינות, ומחשבים את התפוקה על סמך כמה שנים של תפעול אמת, מקבלים ("בצורה מפתיעה") מקדמי תפוקה של כ 25% בלבד. זה תלוי במיקום, ובמזג האוויר בשנה נתונה, אבל תמיד התכנון וההצהרות המקוריות רחוקים מהאמת. זה בגלל "מחסור ברוח".
השקר הבא הוא הטענה שמרכזי המחשבים של אמזון "יקבלו את כול האנרגיה ממקורות מתחדשים". מה שהם מתכוונים (אולי) הוא ש: תחנות הרוח מפיקות 670 GWh חשמל בשנה – מרכזי הנתונים צורכים, נניח, גם 670 GWh חשמל בשנה – והרי הם קיבלו את כול החשמל מהרוח. זה כמובן לא נכון. טורבינות הרוח מפיקות חשמל רק 25% מהזמן, אך מרכזי הנתונים עובדים 100% מהזמן, 24/7. תחנות הרוח מספקות את החשמל לרשת, מרכזי הנתונים מקבלים את החשמל מהרשת. 75% מהזמן זה חשמל שמופק בתחנות רגילות, לא ירוקות. תחנות הרוח לא מספקות חשמל למרכזי המחשוב של אמזון. מחשבי אמזון מקבלים חשמל מהרשת כול הזמן (לא חשוב אם יש או אין רוח). 

אני בטוח שמנהלי אייפל, וגם מנהלי אמזון הם אנשים נורא טובים ואכפתיים, שדואגים לכדור הארץ. אבל הם משקיעים בתחנות רוח ולוחות שמש מאותה סיבה שמשקיעים אחרים משקיעים – כדי להרוויח כסף קל מהסובסידיות – כלומר – מאנשים אחרים, בעזרת המדינה.  אמזון תקבל, כמו שאר המשקיעים, זיכוי מס, כלומר חלק ניכר מההשקעה ברוח היא על חשבון מס הכנסה, לא על חשבון אמזון. מה רע? היא גם תקבל תעריפים גבוהים, ומובטחים, על החשמל הרוחני, בעזרת המנדטים המתחדשים – חוקים המחייבים את חברות החשמל לקנות אחוז מסוים מהחשמל מיצרנים "מתחדשים" – יעלה כמה שיעלה – תוך העמסת העלות על צרכני החשמל. 

כול הסיפור על מחויבות לאנרגיה מתחדשת זה ספין, זו תעמולה, זה טריק לפרסום עצמי וקידום תדמית, תוך ניצול האופנה הירוקה.
יעקב

אין תגובות: