8 באוקטובר 2015

החיים משגשגים בצ'רנוביל

מחקר חדש שהתפרסם  מראה ששכמות גדולה של חיות בר מתפתחת ומשגשגת ליד צ'רנוביל, אתר האסון הגרעיני באוקראינה. סביב אתר צ'רנוביל יש שטח ברדיוס כ 30 ק"מ ( כ 4200 קמ"ר) שממנו פונו כול התושבים בגלל הקרינה הרדיואקטיבית הגבוהה (יחסית) השוררת באזור. עד היום אין כניסה לאנשים לאזור זה. עד היום, הקרינה באזור גבוהה מהמותר לפי התקנים, ותישאר גבוהה, כנראה, מאות שנים. הקרינה נובעת מחלקיקים רדיואקטיביים שנפלטו מליבת הכור הגרעיני, בעת התאונה, ב 1986, והתפזרו בשטח.

המחקר מראה שאוכלוסיית חיות הבר גדלה מאד. החוקרים מייחסים את זה לפינוי בני האדם, דבר שמאפשר לחיות לגור בשטח ולהתרבות בו ללא הפרעה של בני האדם. המחקר מצא שכמות הצבאים למיניהם וחזירי הבר היא דומה לכמות שחיה ב 4 שמורות טבע אחרות באזור. לעומת זאת, אוכלוסיית הזאבים (בתמונה) גדולה פי 7 מאשר בשמורות האחרות.

כידוע (ראו קטעים קודמים שלנו), מרבית הנפגעים בתאונות הגרעיניות בצ'רנוביל ובפוקושימה נפגעו לא בתאונה עצמה, ולא מהקרינה, אלא מהפינוי המבוהל של מאות אלפי תושבים מבתיהם.  מעריכים שאולי כ 3000 איש מתו לפני זמנם בגלל הפינוי בפוקושימה. האם הפינוי היה מוצדק או נבע מפחד והיסטריה מוגזמים? שאלה קשה. זהו הוויכוח על ההשפעה של קרינה רדיואקטיבית במינון נמוך. אנו לא יודעים, ובהעדר ידיעה משתלט הפחד וה"ליתר בטחון".

אינני מתיימר לפתור את המחלוקת. אבל, אולי מצב החיות מרמז על משהו – אולי קרינה במינון נמוך אינה כול כך מסוכנת. את ההרהור הזה החוקרים של המחקר הנוכחי נמנעים מלבטא, כי הוא לא אופנתי. כול התבטאות נגד הפחדה מוגזמת בנושא קרינה גרעינית איננה תקינה-פוליטית, בדיוק כמו התבטאות המתנגדת להגזמה בהפחדה האקלימית.

יעקב


אין תגובות: