13 באוקטובר 2015

ההשקעות באנרגיה ירוקה, באירופה, יורדות.

הירידה ברורה ורצופה, מאז השיא של 2011 כפי שרואים בגרף, והמגמה מצביעה על כך שבקרוב ההשקעות ירדו לאפס.

הדבר נובע, לדברי האנליסט של בלומברג, "משינויים במדיניות של ממשלות רבות באירופה ,שפגעו במשקיעים". בעברית פשוטה: בירידה בסובסידיות שהממשלות משלמות ליצרני אנרגיה ירוקה. גרמניה, איטליה, דנמרק ואנגליה הורידו את התמיכה באנרגיה ירוקה בשנה האחרונה. ספרד ביטלה את הסובסידיות ב 2012, ואף הקטינה, רטרואקטיבית, את תעריפי ההזנה המובטחים למתקנים שכבר הוקמו. צרפת מתכוונת אף היא לבטל את תעריפי ההזנה.

כול ההשקעה באנרגיה הירוקה, כולה, התבססה תמיד אך ורק על האפשרות שניתנה לעשות כסף קל מהסובסידיות הנדיבות שהממשלות נתנו. אבל, הנטל של הסובסידיות הלך והכביד, והעסק לא יכול להימשך לנצח.

גם ה IEA (סוכנות האנרגיה הבינלאומית), בדיווח על אנרגיה מתחדשת ל 2014, מודה ש: "בגלל אי וודאות מתמשכת בנושא המדיניות" (קרי גובה הסובסידיות) האנרגיות המתחדשות אינן גדלות בקצב מספיק גבוה כדי לעמוד ביעדי צמצום הפליטות ולהציל את כדור הארץ מהאסון האקלימי הנוראי. הדוח גם קובע שהאנרגיות המתחדשות לא יוכלו להתרחב בקצב מספיק שיאפשר השגת יעדים, גם אם "חוסר הוודאות תוסר" – קרי יחזירו את הסובסידיות לרמה גבוהה.

עד סוף 2014 השקיעו מדינות אירופה מעל לטרילארד אירו באנרגיות מתחדשות, והשיגו, הודות לכך, מקסימום, ירידה של 4% בפליטות (ביחס לאלטרנטיבה של שימוש בגז).

אף אחד לא אומר את האמת הפשוטה מאד (מבחינה עובדתית והנדסית) שלא חשוב כמה סובסידיות תינתנה, ולא חשוב כמה ישקיעו, ולא חשוב כמה מיליונים לוחות שמש ותחנות רוח יתקינו – יעדי צמצום הפליטות לא יושגו (אפילו במקצת) – כי האנרגיות המתחדשות אינן מסוגלות לספק את צרכינו.

יעקב

אין תגובות: