24 בפברואר 2016

ירידה עולמית בשימוש בפחם.


לאחרונה נרשמה ירידה בשימוש בפחם בכל העולם. הנה כמה נתונים:

סין תאסור פתיחה של מכרות פחם חדשים בשלוש השנים הבאות. היא גם תסגור יותר מ 1000 מכרות קיימים בשנת 2016, מספר דומה למכרות שנסגרו כבר ב 2015. ייצור הפחם הכולל, שהיה 3.58 מיליארד טון ב 2014, ירד ב 2015 ב 0.5%, וירד בשיעור דומה, כנראה, גם ב 2016. כושר הייצור של סין הוא כ 5 מיליארד טון פחם לשנה, אבל, יותר מ 20% מזה מושבת, ולא מנוצל, בגלל ביקוש נמוך לפחם. מחיר הפחם צנח מאד בשנים האחרונות, כפי שרואים בגרף, מ כ 130 דולר לטון בתחילת 2011 ל כ 50 דולר לטון בסוף 2015.

פרשנים "ירוקים" חוגגים. "סוף הפחם הגיע!" הם מכריזים. וזה לא בגלל הסכמים אקלימיים או הטפות ירוקות אלא בגלל סיבות כלכליות – תחנות הכוח הפחמיות ובעקבותיהן המכרות, נסגרים בהמוניהם בגלל חוסר כדאיות כלכלית. הידד! הידד! – סוף עידן הפחם! ככה, למשל, חמש יצרניות הפחם הגדולות בארה"ב היה להן שווי שוק של 45 מיליארד דולר לפני 5 שנים – היום הן שוות, יחד, פחות מ 2 מיליארד דולר. תחנות כוח פחמיות נסגרות כול הזמן במערב (למשל בריטניה או ארה"ב), ותחנות חדשות לא נבנות (חוץ מאשר בסין, הודו ומדינות עניות אחרות).

הנה גרף המתאר את הקיטון בצריכת הפחם במדינות השונות בשנת 2015.

האנליסטים של בנק גלדן-זקס כתבו כבר בספטמבר 2015 על "שיא-הפחם" וחוזים ירידה מתמדת בשימוש בפחם בעתיד, וכמובן במחירו.

יש הרבה סיבות לירידה בשימוש בפחם. אחת מהן היא המחזור העסקי או הכלכלי הרגיל: בעבר כשהמחיר היה גבוה קפצו הרבה יצרנים והחלו לייצר פחם. נוצר עודף היצע, המחיר ירד, חלק מהיצרנים יפרוש... זה מחזור עסקי רגיל. יש גם האטה בכול שאר חומרי הגלם: נפט (במיוחד), אבל גם בברזל, נחושת ושאר המתכות. יש האטה כללית בפעילות הכלכלית (כולל ביקוש לחשמל ופחם).

ספציפית לפחם: יש תחרות מצד הגז, בייחוד גז מופק בשיטת הפראקינג שהביא לירידה גדולה במחיר הגז בארה"ב. בארה"ב יותר זול ונקי ב 50%, להפיק חשמל מגז, והגז מחליף את הפחם. רוב תחנות הכוח הפחמיות הן ישנות, מגיעות לקצה אורך החיים הרגיל. התעמולה האנטי פחמית (בגלל התחממות כדור הארץ) משפיעה גם היא, במקומות שונים (אנגליה, אירופה, אוסטרליה) הטילו מיסוי מיוחד (מס פחם) שמייקר את הפחם – מסיבות סביבתיות.

אבל, לא צריך להגזים בנושא. גם אם יש ירידה בצריכת הפחם, הירידה היא קטנה ואיטית, והפחם יהיה אתנו וישמש מקור לאנרגיה חשמלית עוד הרבה עשרות שנים. נביאי "סוף הפחם" יצטרכו להתאזר בסבלנות.

יעקב


אין תגובות: