14 בפברואר 2016

ביהמ"ש העליון בולם את תכנית האקלים בארה"ב


ביהמ"ש העליון בארה"ב הוציא צוו ביניים המקפיא את התכנית של ממשל אובמה לצמצום הפליטות בארה"ב. לא שתכנית אובמה הייתה בדרך לצמצום הפליטות, היא הייתה בסך הכול מלל ריקני של "יעדים", כמו שדיווחנו, בית המשפט פסק כעת שיש להקפיא את יישום התכנית עד לבירור התביעות המשפטיות נגדה.
המצב הפוליטי בארה"ב הוא שהרוב בשני בתי הקונגרס הוא בידי הרפובליקנים, ואלה מתנגדים לצעדים אקלימיים שעלולים לפגוע בביטחון האנרגטי של ארה"ב או בכלכלתה, כלומר לכול תחיקה "אקלימית". חוץ מזה, מתנגדים הרפובליקנים, בעיקרון, לכול הצעת חקיקה של הנשיא אובמה או המפלגה הדמוקרטית. לכן הנשיא אובמה לא מסוגל להעביר תקנות אקלים בחקיקה. הוא ניסה להעביר את התקנות באמצעות צו מנהלי של EPA  - הסוכנות לשמירת הסביבה.

התכנית של EPA  - בקיצור (סיכום של 1600 העמודים המלל שבתכנית) היא לחייב את כול המדינות בארה"ב להגיש עד 2018 תכנית לצמצום הפליטות מתחנות כוח ב 32%, עד 2030, להתחיל ביישום התכנית (לאחר שתאושר על ידיEPA  ) החל מ 2022, כדי להשיג את היעד הנכסף ב 2030. פרשנים אומרים שפירוש התכנית הוא בעצם חיסול תחנות הכוח הפחמיות או לפחות זאת הכוונה – כנראה לטובת תחנות גזיות.
29 מ 50 מדינות ארה"ב, ביחד עם קואליציה של חברות מתחום האנרגיה וגופים נוספים הגישו עתירות לבתי המשפט בהן הם טוענים  ש EPA  חרגה מסמכותה החוקית ולכן הניסיון שלה לכפות על המדינות תכנית לצמצום פליטות אינו חוקי. כעת הוציא ביהמ"ש העליון צוו ביניים המורה להקפיא את התכנית של EPA  עד לבירור הסוגיה. הצו הזה מרמז שביהמ"ש העליון מצא שיש משקל רציני לטענות על פעולה לא חוקית של EPA.

התוצאה של הצו היא הקפאה של תכנית EPA אולי בשנתיים או שלוש, וחוסר וודאות לגבי ביצועה בכלל. התכנית הזאת הייתה התרומה העיקרית של ארה"ב לוועידת האקלים בפאריס בשנה שעברה. כעת מתעורר החשש שמדינות אחרות ייקחו דוגמה מארה"ב ויאטו או ידללו את תכניותיהן למלחמה באקלים.

יעקב


אין תגובות: