8 באוגוסט 2016

הירוקים מתפכחים משיגעון האתנול


רבות כתבנו על הטירוף שבשריפת המזון שלנו כדלק. הטירוף הזה מתבטא בחוקי האתנול והביו-דלק – RFS  - המחייבים לכלול בדלק לתחבורה 10% (או יותר) אתנול או ביו-דלק שמקורו בגידולים חקלאיים. חוקים אלה התקבלו בשנת 2005 ו 2007 בלחצם של ארגונים ירוקים המונעים על ידי שנאה רגשית תהומית לנפט. הם חשבו (בטעות, מסתבר) שהדלק החקלאי יעזור "להיגמל" מנפט ולהקטין את הפליטות ואת זיהום האוויר. ראו למשל את הדו"ח של ארגון NDRC משנת 2004, שמהלל את היתרונות של ביו-דלק: קיטון בפליטות ובזיהום האוויר וכו'.

כעת הארגונים הירוקים מתפכחים, ומבינים שהאתנול לא חוסך פליטות והוא גורם נזק בכך שמעביר שטחי טבע (ובתי גידול למיני חי) לשטחים חקלאיים. הם גם מבינים שהדשנים וחומרי ההדברה החקלאיים פוגעים בסביבה, ולכן החוקים של האתנול – הנזק הסביבתי שלהם גדול מהתועלת (שלא לדבר על הנזק הכספי), והם מתחילים ללחוץ לביטול חוקי האתנול והביו-דלק.

"הארגונים הירוקים הגדולים מתחילים להבין, בשתיקה, את הטעות שהם עשו. קשה לשכנע את אלה ששונאים את הנפט שנאה רגשית עמוקה, להבין שהביו-דלק עוד יותר מזיק" – אומר פרופסור ג'ון דהצ'יריקו, ממכון האנרגיה של אונ' מישיגן, בעבר פעיל בארגון הירוק EDF (אחד הגדולים בארה"ב).

קולין או'מרה, נשיא NWF (עוד ארגון ירוק גדול) אמר: "החקיקה של האתנול נוצרה עם כוונות טובות, אבל גרמה תוצאות לוואי בלתי נצפות, חמורות, כולל איבוד שטחי טבע, פגיעה במקורות המים ואיום על חיי הבר". גם הארגון NRDC שלחץ בעבר לקבלת החקיקה של הביו-דלק אומר ש"האתנול פוגע קשות באקלים, חיות הבר, מקורות המים וביטחון התזונה (מחירי המזון)".

כעת מתחיל דיון בקונגרס בארה"ב באפשרות לבטל את חוקי האתנול או לפחות להקטין פגיעתם ולהגביל את הכמות שהחוק מחייב להכניס לדלק. אבל, כמו שאומר הפתגם "כשטיפש זורק אבן לבאר אלף חכמים לא יוכלו להוציא אותה." כעת יש עשרות מפעלי אתנול שהוקמו בהשקעה ענקית, כדי להיענות לדרישות החוק וליהנות מהסובסידיות שניתנו. אי אפשר לסגור אותם מהיום למחר. גם הלובי החקלאי (של מגדלי התירס) חזק מאד. ואילו חברי הקונגרס, שפעלו יד אחת עם ארגוני הסביבה בעבר להעברת החוק בזמנו, יתקשו להודות בטעותם ולהפנות לחוק "שלהם" עורף. בכול זאת מקווים שאולי בשנה הבאה ההשפעה של העמדה המתוקנת של הירוקים תעזור, ותיקון שפוי יועבר לתיקון החוק ולהקטנת דרישות האתנול.

בהרבה תחומים הירוקים דוחפים בכוח "פתרונות" שמקורם בהיסטריה אמוציונאלית, תוך התעלמות מהמציאות הפיסית-הנדסית-כלכלית, ומהעובדה שה"פתרונות" יותר מזיקים מאשר הם מועילים.  האתנול הוא תחום אחד בו נראה שרבים מהם התפכחו, אבל לא לפני שגרמו נזק ניכר בהרבה תחומים, כולל תחום הסביבה שיקר לליבם.

יעקב



אין תגובות: