1 באוגוסט 2016

הבלגן עם תחנת הכוח הגרעינית בהינקלי פוינט


כבר 10 שנים מדברים בבריטניה על הקמה של תחנת כוח גרעינית חדשה בהינקלי פוינט שתוכננה לספק 7% מצריכת החשמל. כעת הקרקס הזה עבר שלב נוסף: החברה EDF  (חברת החשמל הממשלתית של צרפת) החליטה, סוף, סוף, אחרי עיכובים רבים, לגשת להקמת התחנה. אלא שכאן התערבה ממשלת בריטניה החדשה (השמרנית), והודיעה שתבחן את הנושא מחדש, ותחליט, אי"ה, בספטמבר אם לאשר את הפרויקט.


כול הסיפור מתחיל מ"חוק שינויי האקלים" שהועבר בבריטניה, בהתלהבות (אבל בלי שכל) בשנת 2008, על ידי ממשלת הלייבור של אז. החוק מחייב את בריטניה להפחית את הפליטות ב 80% עד 2050. איך עושים זאת? החוק לא יודע ולא אומר, ואיש איננו יודע עד היום. אז, עשו "תכנית": החליטו שצריכים אנרגיה גרעינית, שהיא חופשית מפליטות פד"ח, ויצאו במכרז בינלאומי ענק להקמת תחנת כוח גרעינית חדשה. אחרי תלאות רבות נשארה במכרז רק הצעה אחת – של חברה אחת EDF , החברה הממשלתית הצרפתית שכבר מנהלת את כול תחנות הכוח הגרעיניות הקיימות (והמיושנות) של בריטניה.

חברת EDF  טענה שבניית התחנה תעלה כ 18 מיליארד ליש"ט, וכדי להבטיח את כדאיות ההשקעה, התחייבה ממשלת בריטניה לרכוש את כול החשמל שייוצר במשך 35 שנה במחיר אסטרונומי של 92 ליש"ט למגאווט-שעה שהם 0.092 ליש"ט לקוט"ש שהם בערך 50 אג' לקוטש (צמוד למדד). רק כדי לקבל מושג: בארץ עולה ייצור קוט"ש מפחם או גז פחות מ 25 אג'. המחיר המובטח (0.092 ליש"ט)  הוא פי שניים ממחיר החשמל הרגיל בבריטניה היום. בארה"ב, לעומת זאת,  עולה קוט"ש חשמל מיוצר מפחם אולי 5-6 סנט של דולר, ומהתחנות הגרעיניות אולי 3.5 סנט של דולר, שהם כ 15-20 אג' – כלומר אותו סדר גודל כמו המחיר אצלנו. המחיר שממשלת בריטניה הבטיחה ( כ 12 סנט לקוט"ש) הוא יותר מכפלים מזה!

המחיר הזה, שממשלת בריטניה מבטיחה מגלם סובסידיה בסך 30 מיליארד ליש"ט שממשלת בריטניה התחייבה לשלם, מעבר לעלות החשמל שהיא מקבלת. פירושו עלות של כ 60 ליש"ט לטון פחם שנחסך או נמנע. ממשלת ארה"ב מחשבת את "העלות החברתית" (או הנזק) של הפחם בכ 37 דולר לטון, והחישוב הזה הוא כמובן מוגזם ומגמתי – כשהנזק הממשי הוא משהו בין 2 ל 30 דולר לטון. (בחישוב ה"נזק החברתי", שהוא חישוב דמיוני, אתה יכול לזרוק כול מספר שבא לך – זה "חישוב" כמו שאני צנצנת). יש אפילו סיכוי ש"המחיר החברתי" של הפחם הוא שלילי – כלומר הפחם מביא תועלת בדישון הצמחים ועליית היבולים.
חברת EDF, וחברת הבת שלה ארבה Areva, הצרפתיות, כבר הסתבכו קשות בשתי תחנות גרעיניות שנמצאות בבניה כעת, אחת בצרפת, בפלמנוויל, והשנייה בפינלנד, באיקילוטו. בשתי התחנות הם מפגרים קשות בלוח הזמנים, פי שניים או יותר מהמתוכנן, ואחרי 10 או 11 שנה לא ברור מתי ואם התחנות יושלמו. והתקציב יהיה פי 3 או יותר מהמתוכנן. יש פגמים יסודיים בחלקים שייוצרו ולא ברור מה יהיה הסוף עם תחנות אלה, והרבה משפטים תלויים ועומדים. וזו החברה – EDF – שזכתה במכרז להקמה, מימון והפעלה של התחנה בהינקלי פוינט בבריטניה – התקווה הגדולה של בריטניה לאנרגיה "נקייה" מפליטות. (כמובן – התחנות הגרעיניות הן "נקיות" כמו שאני צנצנת – אבל הזיהום שלהן הוא רדיואקטיבי, ולא פד"חי).

אין שום הגיון בפרויקט היקר הזה, חוץ מההיסטריה האקלימית, שגורמת לחתירה בכול מחיר לסגירת התחנות הפחמיות שמספקות חשמל בזול, ובצורה אמינה ורציפה.

יעקב

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

העניין שאין גם הגיון בהקמת תחנות פחם......

בארה"ב הפסיקו לבנות , בישראל לא רק שביטלו תוכנית לתחמה חדשה, יסגרו תחנות קיימות....

העולם עובר לאנרגיה מתחדשת בשילוב גז אם תרצה או לא תרצה , המושג של BASE LOAD חולף מהעולם