20 ביוני 2021

ההשמצות של אמנון פורטוגלי

אמנון פורטוגלי הוא "מומחה לכל עניין ודבר" המתהדר לעיתים בתואר ד"ר שאין לו (ראו בסיקור מיוחד על מתחזים בעיתון "הארץ"). הוא מוצג באתר "זמן ישראל" כחוקר "תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה" ומרבה להתבטא על במות ציבוריות, ועדות כנסת ומול גופי מנהל ציבוריים כנגד פיתוח, הפרטה, וכלכלה חופשית. ב-4 במאי 2021 הוא כתב מאמר ביקורת באתר "זמן ישראל" המופנה בעיקרו להרצאה של פרופ' מיכה קליין בנושא "משבר האקלים בראי העיתונות". 

במאמר הוא מכנה את פרופ' קליין ואת אנשי השוק החופשי בכלל "מכחישים". למרות ההשמצות והנזקים הרבים שהאיש גורם וגרם לכלכלת ישראל, טרח פרופ' קליין והגיב לביקורת:

 

שמחתי לראות כי אמנון פורטוגלי האזין בקפידה רבה להרצאה שנתתי במסגרת הבלוג הירוק. מי יתן וכל המאזינים יעקבו כך באדיקות אחר הדברים הנאמרים.

אני חייב לציין שבדברי הפתיחה אמרתי בפירוש שבהרצאה זו לא אדגיש את המדע אלא את העיתונות. ולכן כל מי ששמע אחת מכל ההרצאות שלי יודע שאני מדגיש ואומר כי יש עלייה מדודה של כ-0.6 בגובה פני הים מ"מ/שנה.

בהרצאה המדוברת בה הדיוק של הנתונים היה המשני בחשיבותו, אמרתי את המשפט על כך שאין עלייה, שכן העלייה המדודה היא חסרת משמעות אופרטיבית.

בשבוע שעבר פורסם הגרף החדש של המרכז למיפוי ישראל ובו הצגת הנתונים 1958-2020. הדבר הבולט בגרף זה לעומת קודמו, שאותו הביא אמנון פורטוגלי הוא שבגרף החדש מפ"י מעביר באופן בולט קו ממוצע לתקופה 2000-2020 וקו זה הוא אופקי, משמע אין עלייה מדודה ב 20 השנה האחרונות. יש לזכור כי המרכז למיפוי ישראל הוא הגוף היחיד המוסמך לבצע מדידות גיאודזיות.( גרף מצורף).

באשר לכינוי "המכחיש" לו זכיתי מידי מר פורטוגלי: הכחשה היא על העבר את העתיד לא ניתן להכחיש, מי שרואה ולומד את נתוני מפ"י ולא מקבל אותם הוא המכחיש.

בהרצאה שאליה מתייחס אמנון פורטוגלי לא דיברתי כלל על נתוני השרות המטאורולוגי הישראלי. כאן מתייחס פורטוגלי לדברים שאמרתי בהרצאות אחרות בהם הדיוק בנתונים כן היה חשוב.

ובכן, ביחס לנתוני השרות המטאורולוגי הישראלי, יתכבד מר פורטוגלי לפתוח את הדוח ממנו הוא מצטט (דוח 2019) שם עמוד 18 ולקרוא  (צילמתי רק קטע קטן):

 

זה מה שהנחתום עצמו מעיד על עיסתו.:

 " לא מצליחים לתאר כהלכה את ערכי הטמפרטורה האבסולוטית בארץ, וכן אינם מצליחים לתאר כראוי את כמויות המשקעים השונות "

באותו דוח, בנספח נוסף, מתארים חוקרי השרות המטאורולוגי את תהליך  תיקון הנתונים - או בשם שהם משתמשי –הומוגנזציה. ובכן, כל בנקי הנתונים הגדולים בעולם משניים את הנתונים המדודים. לעיתים יש הצדקה לעיתים לא, אך ברור כי כל מי שמתקן מגיע לתהליך התיקון עם דעה מוקדמת שמשפיעה על התיקון. התוצאה בשטח מראה כי כל התיקונים מביאים להבלטת ההתחממות.

 ביחס לקרחון בגרינלנד : ציטוט מאתר נאס"א  

Major Greenland Glacier Is Growing - Jakobshavn Glacier has grown for the third year in a row, and scientists attribute the change to cool ocean waters.



הפעם לא תרגמתי שמא מר פורטוגלי יתרגם באופן שונה.

אני לא עוסק במודלים לעתיד אלא מנסה לקרוא את הנתונים שכבר נמדדו ולפיהם אין שינוי בכמות המשקעים בישראל ( דווח שרות מטאורולוגי 2021)

העלייה בפני הים  בחופי ישראל היא למירב כ-0.5 מ"מ/שנה במדידות רציפות של 62 שנה האחרונות ( מרכז למיפוי ישראל).

כל מי שחולק על נתונים אלה הוא המכחיש.

בברכה

מיכה קליין 

תגובה 1:

גילעד דרורי אמר/ה...

מרענן לראות מישהו מהירוקים מגיב לרעיונות רציונליים - גם אם תוך סילוף מסוים של הטענות המקוריות. לרוב הספקנים הם אלו שמגיבים והחבר'ה הירוקים לא טורחים בכלל לשמוע. מקווה שזה סממן לתחילת שיח בין התנועות. לכל הפחות, שמים לב שיש דעות אחרות בקהילת האקלים.