23 ביוני 2021

סיפורן של חוות רוח ימיות

פרופ' מיכה קליין

לאחר שכיערנו את היבשה, והרגנו מיליוני ציפורים, אנחנו הולכים לכער את הים, בעלות הרבה יותר גבוהה.

כל חסידי האנרגיה המתחדשת ממקור הרוח הפנימו עם הזמן את הנזקים לסביבה ובעיקר את בזבוז השטחים הפתוחים על גבי היבשה שאנרגיה ממקור זה צורכת. לכן בעשרות השנים האחרונות ובעיקר בעשר השנים האחרונות הם שואפים להעביר את הכיעור לים.

המיקום הימי יכול להיות או בים הרדוד, ובטכניקות הקיימות כיום גם בים העמוק יותר על ידי טורבינה צפה המעוגנת לקרקעית (תוכניות מוצעות).

איור 1. טורבינות הרוח הימיות.

 יש לציין כי מקור זה של טורבינות רוח ימיות ( בים רדוד כמו הים הצפוני שמול חופי גרמניה) הוא כמעט היקר ביותר מכל המקורות על בסיס השוואה שנערכה בגרמניה ומוצגת באיור 2. רק מקור הביו-גז יקר יותר. גם היצור של חשמל סולרי (הצבע הצהוב) על גגות קטנים יקר יחסית.

איור 2. השוואת מחירי יצור החשמל ממקורות שונים בגרמניה.

 דוגמא לחוות רוח ימית.

בשפך נהר תמז , העובר דרך לונדון בדרכו לים הוקמו כמה חוות רוח הגדולה שבהן היא  London Array  המוצגת כאן בתצלום מן האוויר, איור 3.

איור 3. חוות רוח ימית London Array  .

בחווה 175 טורבינות והיא ממוקמת כ-20 ק"מ מהחוף. בניית החווה הושלמה ב-2013, כאשר באו להרחיב את החווה נתקלו בהתנגדות עקב ההבנה של נזקים סביבתיים ( רצח בעלי כנף) ולכן תוכנית ההרחבה נדחתה.

איור 4 מדגים חוות רוח ימית קרובה לחוף , "חלום תיירותי".

איור 5 מדגים חוות רוח הסמוכה לקו המים.

לכל זה יש להוסיף כי יציבותן של הטורבינות היא בסימן שאלה או כפי שאומרת הכותרת של מאמר שפורסם בנורבגיה:

Windmills at sea can break like matches

Medium-sized waves can destroy wind turbines at sea, causing them to break like matches. Mathematicians are trying to explain why.

Yngve Vogt, Apollon
Article from University of Oslo 

אנשי הסביבה הירוקה והים הכחול אנו זקוקים לרציונליות סביבתית.


תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

עוד לא כתבת על הוצאות תחזוקה. הטורבינות הימיות מתקלקלות הרבה בגלל מי הים המלוחים הניתזים מעלה בעת סערה וחודרים למכונות. כול תיקון הוא יקר מאד כי הוא מחייב ספינת מנוף מיוחדת, שיכולה לעבוד רק במזג אוויר רגוע...