21 ביוני 2021

150 מיליון לוחות שמש….

כולם מכירים את הסיסמה: "אנרגיה מהשמש יש בשפע, בחינם, אנרגיה נקייה … אז למה לא משתמשים באנרגיית שמש??" למה… למה כולם כאלה טיפשים ולא עוברים משריפת דלק פחמי מזהם לאנרגיית שמש?

כי הסיסמה מבוססת על אשליה רגשית ולא על בדיקה פיסית-כמותית. השמש מקרינה אכן הרבה אנרגיה אבל הכלים שלנו לקליטתה חלשים. לוחות השמש (הפאנלים הסולאריים) הם מתקן בעל יכולת דלה, ואין ביכולתם לספק - מבחינה כמותית - את צרכי האנרגיה שלנו שהם גדולים. יכולת הלוחות להפוך את האנרגיה של השמש לחשמל - מוגבלת וקטנה.

נעשה חשבון פשוט, מבוסס עובדות ולא אידיאולוגיה ולא רגשות. בישראל הותקנו כבר לוחות שמש בכושר ייצור נומינלי (כאשר השמש זורחת) של כ 1500 MW.  (כלולים גם המתקנים התרמו-סולאריים שהם עוד פחות יעילים). ההתקנה בוצעה לאורך כ 14 שנים, החל מ 2007 בערך, במאמץ והשקעה גדולים. כל לוח מספק בערך 250 וואט חשמל - כלומר: 1500 MW לחלק ל 250 ווט = כ 6 מיליון לוחות. שימו לב: בישראל הותקנו כבר ופועלים היום כ 6 מיליון לוחות - מספר עצום! כ ⅔ מהאוכלוסייה (9.5 מליון). זה הרבה, וזה יפה מאד, לא? ערכם הכספי (ההשקעה) כ 4 מיליארד ש"ח, 4 מיליארד ש"ח.

 

ועכשיו נראה כמה חשמל הפיקו כל הלוחות המותקנים האלה. ובכן לוחות שמש מפיקים חשמל כ 1800 שעות בשנה. 1500 MW כפול 1800 שעות הם 2,700,000 MWh שהם 2.7 טרה-וואט-שעה (טו"ש). זה החשבון שלי.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אומרת שבשנת 2019 הפיקו כ 3.1 טו"ש חשמל סולארי. בסדר, נמשיך עם המספר שלהם. צריכת החשמל של ישראל בשנת 2019 הייתה 72.5 טו"ש. כמות החשמל שמופקת היום מהשמש היא בערך 4.3%. כול 6 מיליוני הלוחות מפיקים רק 4.3% מהחשמל הדרוש! כלומר: לו רצינו לספק את צריכת החשמל שלנו על ידי לוחות שמש היינו זקוקים ל בערך פי 25 לחות ממהכמות שהותקנה כבר עד כה ב 14 השנים (6 מיליון) - היינו צריכים כ 150 מיליון לוחות שמש. כול לוח מידותיו 1 על 1.6 מטר בערך (כגודל מיטה בערך). 150 מיליון לוחות! מישהו חושב שזה אפשרי או מעשי להתקין את המספר האגדי הזה של לוחות שמש? הרי המספר מטורף. פירושו לרצף שטחים ענקיים בברזלים וזכוכית! ולנקות ולתחזק אותם.

וזה לא נגמר כאן. כי הלוחות פועלים, נניח, במשך כ 25 שנה ואח"כ מתבלים וצריך להחליפם בחדשים (ולמחזר או לקבור את הישנים).  150 מיליון לחלק ל 25 שנה זה  כ 6 מיליון לוחות שצריך להתקין חדשים כול שנה, כול שנה עד סוף הדורות...כלומר - כל הכמות שהתקנו ב 14 השנים האחרונות - צריך להתקין מחדש כול שנה, לנצח! בהשקעה של כ 4 מיליארד ש"ח - כול שנה! (המחיר 4 מיליארד ש"ח ל 6 מיליון לוחות שמש - מתייחס למחיר היום של הלוח לבד, ללא אינברטר ותמיכות ברזל ועבודת התקנה).

 

צריך לזכור שייצור הלוחות כרוך בכרייה של כמויות גדולות של מחצבים, התכתם בטמפרטורות גבוהות ועיבודם עם חומרים כימיים רעילים. זהו תהליך בולע אנרגיה ומזהם. ומעל ל 90% מהלוחות מיוצרים בסין, חלק גדול באמצעות עבודת כפייה של המיעוט האוגורי המדוכא. האנרגיה המשמשת בסין לייצור הלוחות היא אנרגיה של פחם, והכימיקלים הרעילים שמשמשים לייצור מושלכים בסביבה שלהם.

ועוד לא דיברנו על הגידול בצריכת החשמל במרוצת השנים… (הצריכה של 72.5 טו"ש חשמל מתייחסת כאמור לשנת 2019). ולא דיברנו על אספקת חשמל בלילה וב 80% מהזמן בו הלוחות מפיקים אפס. ולא דיברנו על העובדה שהחשמל מייצג פחות מחצי מצריכת האנרגיה (שאר האנרגיה מופקת ישירות מדלק פחמי בתחבורה ותעשייה).

"מלומדים" אחדים טוענים שאפשר לספק את צרכי האנרגיה (או החשמל) ממקורות מתחדשים. הנה, למשל, מאמר זה של פרופ' יעקובסון מסטנפורד, שטוען שאפשר להפיק (בישראל) 87% מהאנרגיה מהשמש והשאר מהרוח.  פרופסור אמריטוס דוד פיימאן (דוקטור לפיסיקה גרעינית, לשעבר ראש יחידת חקר האנרגיה והמדבר באונ' בן גוריון במעבדה בשדה בוקר) חושב שניתן להפיק 90% מהחשמל מלוחות שמש - אם כי הוא מודה שאין מספיק שטח ומציע שנרצף בלוחות שמש גם את מדבריות ירדן ומצריים.

האנשים האלה חיים בעולמות הדמיון, לא במציאות. מישהו חושב שניתן להתקין 150 מיליון לוחות בארץ? אתם מבינים את גודל המספר הזה? או ניתן להתקין 6 מיליון לוחות חדשים כול שנה, לנצח? הרי המספרים מטורפים לחלוטין. כול הפרופסורים והדוקטורים המכובדים לא עצרו לרגע לחשוב מה משמעות המספר. זרקו מספר וזהו. העניין בלתי מציאותי עד כדי טירוף.

ניתן להפיק קצת חשמל מהשמש. קצת. כמה ? אולי 11% מהצריכה. אולי 20% (אם יוסיפו אגירה בכמויות לא מציאותיות). מי שמדבר על 80-90% מהחשמל מהשמש (שזה רק 35% מהאנרגיה) - חי בעולמות דמיוניים מנותקים. הוא לא מבין מה הוא מדבר. הוא בלתי שפוי (מנותק מהמציאות). מעבר לכך - ונניח שבאורח פלא ישראל מפחיתה את פליטות הפד"ח שלה לאפס (בעזרת הארי פוטר). בכמה הדבר ישפיע על הטמפרטורה העולמית? בכלום.

אותו דבר קורה בעולם כולו. עד כה (2019) הותקנו כ 629 GW כושר ייצור סולארי נומינלי (כאשר השמש זורחת). פירושו 2.5 מיליארד לוחות. אני מדגיש 2.5 מיליארד. כמה חשמל זה הפיק? כ 2% מהצריכה העולמית.  מטורפים. חייבת להיות סיבה מסתורית להתקנת כול הלוחות האלה. הפקת חשמל לא יכולה להיות הסיבה… כי הן לא מפיקות כמעט חשמל.

 

יעקב 

אין תגובות: