21 בפברואר 2010

אקספרימנט במיליארד דולר



פרטים מעניינים על התחנות הסולאריות שהולכים להקים קרוב לישוב אשלים בנגב מביאה יעל דראל בואינט, כפי שהפרויקט הוצג בכנס בפני התושבים.
ראשית – מפה – כדי להתרשם מגודל השטח שהתחנות יתפסו:
שימו לב לגודל השטחים הכחולים של התחנות הסולאריות ביחס לשטח הישוב אשלים שבקושי נראה. כמה פרטים אחרים מתוך הכתבה:
... תומר גוטהלף, יועץ התכנון לוועדת המכרזים שעבר בדייקנות על כל פרטי התוכנית ובישר לתושבים כי בעוד כחודשיים יסתיים שלב הגשת ההצעות למכרז. הוא העריך שבשנת 2013 יתפרשו באזור כ-10,000 דונם של פאנלים סולאריים ותשתיות עבור פרויקט שאינו רק הפרויקט הסולארי הגדול במדינה, אלא גם מהגדולים מסוגו בעולם, בעלות של כמיליארד דולר. "התחנה הזו 'נושאת על גבה' מבחינה טכנולוגית את הפרויקטים האחרים בתחום. היא תייצר כ-250 מגהוואט - שהם כ-2.5 אחוזים מכלל משק החשמל בישראל", הבהיר גוטהלף.
מה שגוטהלף שכח לאמור שהיא שהתחנה תייצר 250 מגהוואט חשמל (2.5% מהצריכה) רק כאשר השמש זורחת (בשעות אמצע היום) וכאשר אין עננים או אובך או סופות חול. בשאר השעות יפעילו טורבינות גז, לפי הצורך. כלומר בפועל – הפרויקט האדיר הזה (אדיר בעלות ובשטח) יספק אולי 1% מהצריכה בחשמל, אבל כנראה הרבה פחות. 250 מגהוואט הוא ההספק הנומינאלי, לא ההספק המעשי.
מה שהתושבים ראו במפות היה את היישוב שלהם, שגודלו לא עולה על כמה מאות דונם - כנקודה זעירה הכלואה ממערב, מדרום וממזרח בשטחי ענק שיכוסו בפאנלים סולאריים. אחד הנוכחים העריך כי "שטח התחנה שקול לשלוש פעמים גודלה של העיר גבעתיים". מישהי אחרת ניסחה את תחושותיה בפשטות: "אתם פשוט חונקים לנו את היישוב".
...יוקף היישוב מכל עבריו בשדות של פאנלים סולאריים, מראות וצינורות, מתקני תשתית, גדרות, עמודי חשמל וקווי מתח גבוה. גם קווי הולכת גז טבעי יונקו במקום, וכן תשתית של חברת "מקורות" כדי להזרים לשם מים הנחוצים לתיפעול תחנת הכוח.
הבנתם את זה – לא רק שמש וגז צריך – גם מים – שמקורות יביאו לנגב לצורך התחנה. כמה מים? מאיפה מים ? נא לא לשאול.
"בניגוד למה שחושבים, הנגב איננו ריק. כל פיסת קרקע פה תפוסה על ידי תוכנית, בין אם תוכניות של יישובים, תשתיות, או שטחי אימונים. צה"ל הוא בעל הבית הכי גדול פה ולכן היה פה קושי רב, הם לא רצו לוותר על שטחי אימונים", אמר גוטהלף.
אז שטח של 10,000 דונם, בשביל אספקה של פחות מ 1% מהצריכה התקשו למצוא. מעניין מאיפה ייקחו שטחים בשביל האחוז השני....
לא, תחנות כוח סולאריות אינן מציעות פתרון מעשי לאספקת אנרגיה. הניסוי של אשלים הוא בזבוז של 1 מיליארד דולר לריק, למען "להיות כמו כולם", ל"היות באופנה" למען חלומות בלתי מעשיים – כמו "אנרגיה ירוקה". חשמל מועט מאד יצמח מזה, אם בכלל, ואם לבסוף התחנה תוקם ותפעל כמתוכנן – דבר שבכלל אינו וודאי.
 אקספרימנט מפוקפק במיליארד דולר. אני חושב שאין לנו מיליארדים מיותרים לבזבז, מוטב היה לחכות עם תחנות הכוח הסולאריות עד שיילמדו כול הלקחים מאקספרימנטים דומים בספרד וקליפורניה. אין אנו צריכים לקפוץ בראש ולבזבז סתם מיליארד דולר.
יעקב



9 תגובות:

איתמר אמר/ה...

למה את אומר "סתם" ?
אתה יודע כמה שרי תשתיות וראשי ממשלות הולכים להצתלם ליד האתר בניה שם ?

avi אמר/ה...

אם זה היה פרויקט פרטי, עשהיזם משלם בין השאר זכירות על הקרקע הממשלתית (או קונה אותה), לא היה מעניין אותי כמה מים ומאיפה. מכיוון שזה אינו פרויקט כזה, אני חושש. מאוד.

יעקב אמר/ה...

אף יזם פרטי לא משוגע להקים פרוייקט כזה, אלא אם הממשלה מבטיחה לו מראש לקנות את כול החשמל שהוא מייצר, למשך 20 שנה לפחות, במחיר פי 8 ממחיר שחברת החשמל מוכרת את החשמל לצרכנים. זה מה שניתן ללמוד מהניסיון שנרכש בגרמניה וספרד. זה מה שיקרה גם אצלנו: היזם שיקים את התחנות יקבל התחייבות ארוכת טווח מהממשלה לרכישה של החשמל במחיר אסטרונומי.
מי ישלם? אנחנו.

יעקב אמר/ה...

ומעל לכול - הרבה חשמל לא ייצא מכול הסיפור הזה. זה סתם משחק בנדמה לי.

Anochi אמר/ה...

איום ונורא... וגם יקר וגם מחסל את ההתישבות בנגב.

אנונימי אמר/ה...

זה פשוט מרתיח, לבזבז כל הרבה משאבים על תכנית שכזו, ויותר חמור שאין אף אחד שיצעק שהמלך עירום.

איל אמר/ה...

נראה לי שאחד הדברים שהאנשים באזור עדיין לא מודעים לו, אבל בקרוב הם יהיו גם יהיו, היא ההתחממות המטורפת שתהייה באזור. כל הקרינה שמוחזרת מהקולטים תחמם את האוויר סביבם ולדעתי תהיה עלייה של כמה מעלות במהלך היום בטמפרטורת האוויר באזור.
אני לא הייתי הולך לקנות שם בית היום.

יעקב אמר/ה...

"אני לא הייתי הולך לקנות שם בית היום."
זה לא שהיום (לפני בניית התחנות) קריר שם...
אבל זו בהחלט נקודה.
עם כול הדונאמים (10,000) של ברזלים המתחממים בשמש - קצת קשה לראות אים אנשים יוכלו להמשיך לחיות ביישוב אשלים...

אנונימי אמר/ה...

מקסימום יתקינו עוד מזגן. מה הבעיה...