20 במאי 2010

"נגעלתי"



 זו תגובתו של ד"ר לאבלוק כאשר שאלו אותו על גילויי הקליימטגייט (הא-מיילים המפורסמים). הנה קטע מתגובתו (תרגום חופשי).
"נגעלתי מאד. המחשבה השנייה הייתה: זה היה בלתי נמנע. המדע היה, עד לא כול כך מזמן, עד לפני 1960, ייעוד. כאשר הייתי צעיר לא רציתי לשמוע על משהו אחר, רק להיות מדען. זה היה ייעוד. המדענים כבר לא כאלה היום, היום לא אכפת להם. הם הולכים לאוניברסיטאות של ייצור המוני, סדרתי,  הם אומרים להם: "מדע זה מקצוע טוב, מכניס, אתה יכול לקבל עבודה נוחה לכול החיים בממשלה". זו לא הדרך לעשות מדע."
"טשטוש (או שינוי) נתונים זה פשע נגד הרוח הקדושה של המדע. אינני דתי, אך אני מנסח זאת כך כי כך אני מרגיש. זה דבר אחד שמדען לעולם לא יעשה. חייבים להיות סטנדרטים."
"מותר לטעות. בעבר למדנו מטעויות. כיום, כאשר אתה תלוי במענקי מחקר, אתה לא יכול לטעות, כי לא תקבל יותר מענקים."
"אתה לא מסתיר נתונים... אבל יש מגבלות לחשיפת נתונים.  אתה רוצה רצה לבדוק אותם קודם, אם לא נפלו בהם טעויות. אבל אתה חייב להיות גלוי ושקוף ולספר לכולם מה עשית ולמה."
הנה עוד קטעים:
"המרכזים הגדולים לחקר האקלים יודעים היטב עד כמה חלש המדע שלהם. אם אתה מדבר איתם בשיחה פרטית, הם מודעים ויראים על שאינם יודעים באמת את השפעת העננים והארוסולים. דברים אלה יכולים לשנות לחלוטין את התוצאה. אנו עדיין לא יודעים את הפיסיקה של תופעות אלה. אחד מראשיהם הודה בפני שהיו צריכים לכלול גם את השפעת הביוספרה, אבל לא יודעים איך לעשות זאת.
אז למה הפוליטיקאים הולכים לבזבז הון עתק לטפל בבעיה שאולי תופיע בעוד 50 שנה (ואולי לא)? הם מעסיקים מדענים כדי שיגידו להם מה שהם רוצים לשמוע."
"אנו צריכים ספקנים שיטילו ספק בתחזיות אקלימיות לטווח 50 שנה. זה כמעט נאיבי, מבחינה מדעית, לטעון שאתה מסוגל לתת תחזיות יחסית מדויקות של האקלים בעתיד. הנעלמים כול כך רבים, שזה פשוט לא נכון לעשות זאת (לתת תחזיות)".

בכול זאת ד"ר לאבלוק לא מזלזל בפליטות הפד"ח והסכנות שלהן.
"כמעט בטוח שאינך יכול לפלוט טריליון טונות פד"ח לאטמוספרה מבלי שיהיו לכך תוצאות חמורות" הוא אומר.

יעקב

אין תגובות: