11 במאי 2010

פני הים והדיווחים האופנתיים.

בטייוואן יש שטחים בדרום מזרח המדינה שהם נמוכים מאד, ונמצאים בסכנת הצפה של מי ים. סוכנות הידיעות AFP   מביאה את הסיפור על מקדש שנבנה במקום יבש ובטוח לפני כ 300 שנה, אבל היום הוא מוצף המי ים חלק מהזמן, דבר שחייב העתקתו למקום גבוה ב 3 מ'.
מה גורם להצפה? איזו שאלה ? כולם יודעים – ההתחממות הגלובאלית. זה ברור. כולם אומרים את זה. במקהלה.
אלא שהתחממות או לא התחממות – פני הים עלו עד עכשיו רק בכ 20 ס"מ במאה השנים האחרונות. זה לא מספיק כדי להציף את המקדש ושאר השטחים הנמוכים בטייואן.
בדיווח כתוב שהם מפחדים שפני הים יעלו במאה השנים הבאות בכ 2מ' – פי שלוש מהנבואה של ה IPCC שמדבר על 59 ס"מ מקסימום. אז הם מפחדים... לא על סמך מה שקרה אלא סתם ככה. הם גם מפחדים שההתחממות תגרום לגידול המשקעים (גשמי מונסון) פי 3. לא שעד כה נמדד איזשהו גידול, אבל בכול זאת מפחדים...
למשל: במקום אחד, בנפת יונלים שקעה האדמה 55 ס"מ בשבע השנים האחרונות, במקום אחר היא שוקעת בקצב של 5-15 ס"מ לשנה. ברור שמה שקורה פה זו שקיעה של היבשה, לא עליה של מפלס פני הים בגלל ההתחממות הגלובאלית, כי המפלס לא עלה בשיעורים כאלה. ידוע גם למה הקרקע שוקעת: יש שאיבת יתר של מי תהום מתוקים, לצורך מילוי ברכות לגידול דגים מסחריים. שאיבת המים יוצרת חלל באדמה שגורם לקרקע לשקוע – במקומות בעלי מבנה גיאולוגי מסוים.
בקיצור – הקרקע שוקעת מסיבות השמורות עימה, אבל העיתונאים, ומדענים מסוימים שהם מראיינים, נתלים בעץ הגבוה של ההתחממות הגלובאלית. אולי הם עושים זאת כי זה אופנתי, אולי כי הם חושבים שאולי כך ימצא מי שיפצה אותם, אולי סתם משטחיות.

קרקע שוקעת בטייואן, בכפר טונגן.

בינתיים, בפיג'י, מתלוננים הדייגים שנגרם נזק כבד לדגה בגלל מפלס ים נמוך מדי, נמוך בהרבה מהרגיל... אולי אפשר לשאוב קצת ממי הים של טייואן לפיג'י, כדי לעשות צדק עם כולם...

יעקב






אין תגובות: