4 ביוני 2010

טובלו לא שוקעת


איי טובלו באוקיינוס השקט הפכו סמל של הנזקים הנוראיים של ההתחממות הגלובאלית יחד עם האיים המלדיביים. הדוברים החממיסטים, כולל אל גור, טוענים שאיים אלה, שגובהם המרבי הוא 4.5 מ' מעל פני הים, עומדים לשקוע בים ולהעלם.

מאמר במגזין סיירה מבכה את מר גורלן, ומספר שבעוד שנים מעטות, בתקופת חייהם של חלק מהתושבים של היום, האיים יהפכו לבלתי מיושבים בשל גלי גאות שיציפו אותם. הוא מביא דוגמה בקתה שנבנתה על ידי מיסיונרים לפני 100 שנה ונמצאת עכשיו שקועה מחציתה במים.
עכשיו התפרסם מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת אוקלנד, בניו זילנד, אשר בדקו 27 איים נמוכים באוקיינוס השקט. (הדיווח של NewScientist  כאן). וויליס אשנבך, אשר חקר אף הוא את האיים וכתב מאמר בנושא כותב על כך באתר WUWT .
השורה התחתונה: להד"מ.
פני הים עלו ב 12 ס"מ ב 60 השנים האחרונות, או בקצב של 20 ס"מ ל 100 שנה. זה לא מה שיטביע את האיים הקרוב...
האיים עשויים מערימות של פסולת ושברי אלמוגים – לא מסלע יציב. זה טבעם. ה"אדמה" או הקרקע הזאת לא יציבה וזזה עם הזרמים והרוחות. בסך הכול מצאו החוקרים, על פי מדידות מדויקות של תצלומי אוויר, שבין 27 איים, 23 הגדילו את שטחם או נשארו אותו דבר, ורק 4 הקטינו את שטחם ב 60 השנים האחרונות. בחלק מהאיים שקע חלק אחד כתוצאה מקורוזיה, אך חלק אחר הוסיף שטח, במקום שהאדמה מהחלק הראשון נסחפה אליו. הבקתה של המיסיונרים נמצאה, לרוע המזל, בחלק שנסחף, הם יאלצו להעתיקה לחלק החדש של האי.
החוקרים אומרים שהאיים עמידים באופן טבעי לעלייה של פני הים, העלייה גורמת להיווצרות תוספת סחף של פסולת אלמוגים, המגדילה את שטח האי. הטענה שעם עליית מפלס פני הים האיים יושבים בשקט ושוקעים אינה נכונה.
אם פני הים יעלו ב 2 מ' במאה השנים הבאות, כפי שמנבאים נביאי הזעם, האיים יהיו אולי בבעיה. אלא שאין סימנים לכך, עד עכשיו. יש עליה טבעית ומתונה של 20 ס"מ למאה שנה. הקצב לא התגבר בזמן האחרון.
ולבסוף – נניח שאכן האיים האלה ישקעו בים אי פעם. אז יפנו 12 אלף תושבים – ניו זילנד התנדבה לקלוט אותם. איפה האסון הנוראי ?
יעקב

אין תגובות: