12 ביוני 2010

האינטרפולציות של האנסן.

אינטרפולציה בעברית – בהקשר שלנו פירושו ניחוש. האנסן מפרט במחקר שפרסם (ראה גם הקטע הקודם כאן) את שיטות החישוב ומדוע הסדרה שלו (GISTEMP)  מראה עליות טמפרטורה גבוהות מעט מהסדרה המקבילה (HadCRUTEMP) שמפרסם פיל ג'ונס מאונ' מזרח אנגליה. שני החישובים מחלקים את כדור הארץ למשבצות – HADCRU למשבצות 5X5 מעלות, GISS למשבצות 1X1 מעלה. הם מחשבים את הטמפרטורות של כול משבצת על ידי ממוצע של תחנות המדידה במשבצת. אולם יש אזורים נרחבים על כדור הארץ שאין בהם תחנות מדידה, ואין מדידות – בימים, באזורי הקטבים, בג'ונגלים ומדבריות. כללית יש תחנות מטאורולוגיות היכן שיש ישובים, באזורים לא מיושבים אין תחנות. מה עושים עם המשבצות בהן אין נתונים ? HadCRU  פשוט לא מכניסים אותן לחישוב הממוצעים. אבל להאנסן יש פטנט מתוחכם. הוא עושה אינטרפולציות. הוא טוען שיש דמיון בשיעור ההשתנות בין תחנות למרחקים עד 1200 ק"מ. לכן, למשבצות בהן אין מדידות הוא נותן בכול זאת ערך, על פי משבצות אחרות במרחק עד 1200 ק"מ, בהן יש מדידות.
דוגמה: אתה נמצא בת"א ורוצה לדעת מה שיעור שינוי הטמפרטורה באתונה, יוון, או בריאד, ערב הסעודית. אין בעיה: מדוד בת"א ונחש שבאתונה או בריאד שיעור השינוי אותו דבר !
בואו ונראה את התוצאה של שיטה מתוחכמת זו:


בתמונה זו (מהמחקר של האנסן) רואים שבחורף האחרון הטמפרטורות בארה"ב אירופה ורוסיה היו קרות מאד, בכ 1.5 עד 5.9 מעלות מתחת לממוצע הבסיסי (שנים 1951-80). זה מתיישב עם הידוע לנו על גלי הקור והשלג שהיו בכול המקומות האלה בחורף האחרון. בכול זאת – טוען האנסן – הממוצע העולמי מראה שהחורף הזה היה השני הכי חם בהיסטוריה של המדידות (מאז 1880). זאת אומרת שבאזורים אחרים בעולם היה חום נוראי שהתגבר, בחישוב הממוצע העולמי, על גל הקור שפקד אזורים מיושבים נרחבים. ואיפה היה החום הנוראי? באזור הארקטי, באזור שבו כמעט אין מדידות מטאורולוגיות.
הבנתם את זה ? במקומות שבהן יש יישוב צפוף של בני אדם, ולכן תחנות מדידה רבות, היה קר מאד. אבל באזורים בהם אין תחנות מדידה – שם היה החום הנורא שהעלה את הממוצע העולמי לשיאים חדשים. כך לפחות מנחש האנסן.
במאמר מוסגר אציין שלדעתי, אם הטמפרטורה הממוצעת בחורף, באזור הארקטי עולה, נגיד, ממינוס 50 מעלות למינוס 45 מעלות, זה לא אסון כול כך גדול לאנושות, וגם עדיין לא גורם להפשרה של קרחונים....

לדעתי, שיטה זו, של ניחוש מגמות הטמפרטורה באזורים שבהם אין נתונים זה לא מדע, זה פסיאודו-מדע, או מדע פוסט-מודרני. במילים יותר פשוטות: קשקוש.
האינטרפולציה הזו היא רק אחת מעשרות טריקים, התאמות והומוגניזציות שהאנסן מפעיל על נתוני הטמפרטורה בדרך להפקת הגרפים המפורסמים שלו (GISTEMP)  ראה ציור.

זה מה שנחשב לקונצנסוס בין מדעני האקלים. אין, ככול הידוע לי, מי שמבקר את שיטות החישוב של האנסן בספרות המדעית, ומביע דעה שהחישובים לא תקפים. המדע מקולקל.

יעקב


אין תגובות: