8 בינואר 2011

תכולת החום של האוקיינוסים.

הטענה הראשית של החממיסטים היא שגזי החממה (פד"ח) מקטינים את פליטה של חום מכדור הארץ לחלל החיצון, וגורמים בכך לחוסר איזון בין כמות החום (האנרגיה) הנקלטת מקרינת השמש והנפלטת חזרה לחלל החיצון. עודף האנרגיה, הנשאר הכלוא בכדור הארץ, הוא שגורם, לדבריהם, להתחממות מתמדת.
מאחר ו 70% משטח כדור הארץ הם אוקיינוסים, מרבית עודף החום הזה היה צריך להצטבר במי האוקיינוסים ולגרום להתחממותם. מדובר לא רק בהתחממות פני המים, אלא בהתחממות שכבה רצינית לעומק. מדידה של תכולת החום של האוקיינוסים היא, לכן, חיונית כדי להבין את מאזן האנרגיה של כדור הארץ.
לצורך מדידות אלה נפרשו על פני האוקיינוסים מעל 3000 מצופי ארגו. בשני הציורים הבאים רואים את הפריסה העולמית של המצופים ואת עקרון פעולתם.



מצופי הארגו החלו להתפרס ולשדר נתונים החל משנת 2000, והגיעו להיקף המלא המתוכנן רק ב 2007.
כעת מתפרסם מחקר של דגלאס ונוקס מאוניברסיטת רוצ'סטר, המנתח את נתוני המצופים לשנים 2003-2008. (ראה גרף למטה מהמאמר).


השורה התחתונה, אם אני מבין נכון, היא שלא רואים הצטברות של עודף אנרגיה (כלומר התחממות) במי האוקיינוסים. זה סותר, לכאורה, את הטענה של חוסר איזון אינרגטי הנגרם על ידי גזי החממה, והטענה על התחממות מתמדת (כלומר גידול באנרגיה הצבורה) של כדור הארץ. אדרבא, מהמדידות מסתמנת ירידה קלה בתכולת החום של האוקיינוסים בשנים אלה.
קווין טרנברט, אחד מראשי קבוצת החממיסטים, שם לב לעובדה זו וכתב לחבריו באחד הא-מיילים החסויים (שהתגלו בקליימטגייט) "עובדה היא שאיננו מוצאים את עודף האנרגיה, וזה שם אותנו ללעג".

מצופי הארגו נועדו לסגור חור גדול בנתונים העומדים לרשותנו לצורך הבנת תהליכי האקלים של כדור הארץ. חורים רבים עדיין קיימים. הבנתנו את המערכת היא מאד חלקית ולא שלמה.
יעקב

4 תגובות:

שלומי אמר/ה...

צייני השגיאות גדולים מערך הירידה שנמדד.
מה שאומר שלא ניתן להגיד שהייתה ירידה.
לעומת זאת ואולי יותר חשוב, לא ניתן לומר שהייתה עלייה.
בכל מקרה, נצטרך לפחות עוד 10 שנים של נתונים כאלה כדי לגבש דעה יותר רצינית.
למשל דבר ראשון שארצה לעשות הוא לראות האם אוכל למצוא התאמה בין פעילות השמש (solar cycle) לבין הנתונים הללו.

א. אמר/ה...

המסת הקרחונים יכולה לאזן לך את המשוואה.
יש דבר שנקרא בתרמודינמיקה "אנתלפיית התכה" (או לפעמים "חום כמוס"), והוא קשור לתופעה שבתערובת של מים וקרח בטמפרטורת ההתכה אתה צריך להוסיף אנרגיה לתערובת כדי להפוך את הקרח למים בלי להעלות את הטמפרטורה.

בדרך כלל אני ספקנית מהצד שלכם, אבל במקרה זה באמת אי אפשר לדעת מה משמעות הנתונים.

יעקב אמר/ה...

בהחלט מסכים.
אבל כול העיתונים והבלוגים החממיסטים מלאים בטענות שקצב עליית פני הים הולכת וגוברת; ה IPCC אומר שפני הים יעלו עד 60 ס"מ עד שנת 2100 , החממיסטים אומרים שזו הערכה שמרנית ופני הים יעלו במטר עד שני מטר.
בינתיים הקצב שנמדד עד כה הוא כ 3 מ"מ לשנה או כ 30 ס"מ למאה שנה.
אין שום סיבה בעולם לטעון לקצב שונה - חוץ מהרגשת בטן והרצון להפחיד בכול מחיר.

איל אמר/ה...

יעקב, בינתיים כנראה נמדדת בכלל ירידה של פני הים.