23 בינואר 2011

דלק בשפע, ללא הגבלה.


באחד הפוסטים הקודמים סיפרנו שיש גז טבעי במעמקי האדמה שיספיק לפחות ל 250 שנה. זו ידיעה משמחת, אבל היא כלום לעומת הידיעה הפאנטסטית הבאה:
חברה אמריקאית פרטית וסודית בשם ג'ול אונלימיטד (http://www.jouleunlimited.com/ - Joule Unlimited) רשמה פטנט על אורגניסם, או בקטריה, שהם פיתחו באמצעות הנדסה גנטית. הבקטריה מסוגלת לייצר דלק כמו בנזין וסולר מפד"ח (פחמן דו חמצני), מים ואור שמש. היא מסוגלת לייצר כמות בלתי מוגבלת של דלק, בכול מקום בעולם, ובמחיר שהוא שווה ערך בקירוב ל 30 דולר לחבית נפט. הבקטריה מבצעת ריאקציה של פוטוסינטזה סינטטית הדומה לזו שמבצעים הצמחים.
לצורך ייצור הדלק לא נדרש שום חומר אורגני כחומר גלם, כמו תירס, או עץ או שאריות של עשב או גבעולים – חומרים שבהם משתמשים היום להפקת אתנול. רק פד"ח, מים ושמש. התהליך מפיק כ 800 חביות דלק לאקר (4 דונם) שטח, לשנה, וזה יותר מאשר פי שתיים חביות ליחידת שטח לעומת האתנול המופק היום מתירס. יתרון נוסף הוא שניתן להפיק את הדלק בשטחים מדבריים, תוך שימוש במים מליחים או מי ים, וכך לא ייפגעו שטחים חקלאיים המשמשים לתפוקת מזון.
מבחינת מאזן הפד"ח – הדלק הזה סופג פד"ח מהאוויר בזמן היווצרו, לכן בעירתו אינה משחררת לאוויר כמויות שלא היו בו קודם, לכן הוא אינו פולט למעשה פד"ח חדש לאטמוספירה, כלומר – הוא ניוטרלי מבחינת פליטת גזי חממה.
למרות הטענות המדהימות, החברה נראית אמינה. מייסדה  הוא ג'ורג' צ'ורצ', גנטיקאי מבית הספר לרפואה בהארווארד, שהיה מחלוצי פיצוח הקוד הגנטי האנושי. החברה טוענת שיש להם כבר מתקנים נסיוניים שמפיקים דלק, והתהליך מוכח, הם כבר עובדים על זה 4 שנים, ובשנת 2012 יהיה להם מתקן בהיקף תעשייתי קטן, להוכחת ייתכנות.
זו ידיעה פאנטאסטית. דלק ללא הגבלה וללא זיהום! ממש מדע דמויוני, אבל נראה שהעסק די ממשי. תארו לעצמכם באיזה אור מגוחך זה מעמיד את נביאי הזעם שטענו לסוף הנפט (peak oil) , וגם את מודאגי האקלים שמנבאים מה יהיה האקלים בעוד מאה שנים ! המדע והטכנולוגיה מוכיחים שוב שהם מסוגלים להביא פתרונות מפתיעים שאיש לא העלה בדמיונו קודם, בדיוק כמו שאיש לא חשב לפני 35 שנה על טלפונים סלולריים או אינטרנט. באשר לוויכוח אצלנו על תמלוגי הגז – הוויכוח מיותר. בעוד 10 שנים יהיה לנו דלק בשפע, ולא נצטרך להתאמץ ולהפיק גז ממעמקי האדמה.
אנו עדיין די רחוקים מהפקה בקנה מידה תעשייתי של דלק בשיטה זו. אני לא יכול להיות בטוח שאכן כול הטענות נכונות, ושיש ממש ברעיון או בידיעה זו. נראה לי שכן, אבל זו רק הערכה ראשונית. נחיה ונראה. אם זה יתברר כממשי, ויתפתח, נצטרך לשנות את כול החשיבה שלנו בנושאי אנרגיה, אקלים, פיתוח בר-קיימא – מקצה לקצה. הלוואי!



בנוסף: בספטמבר 2010 הוענק לחברה פטנט על התהליך שלהם בארה"ב כמצוטט מהאתר שלהם
 
U.S. Patent #7,794,969, titled "Methods and Compositions for the Recombinant Biosynthesis of n-Alkanes," covers the use of engineered photosynthetic microorganisms for the direct synthesis of diesel molecules. Joule's microorganisms function as biocatalysts that use only sunlight, waste CO2 and non-fresh water to directly and continuously produce diesel-range hydrocarbons, which are chemically distinct from biodiesel and are compatible with existing infrastructure.
יעקב

8 תגובות:

י.ד. אמר/ה...

כן, בטח.

NiL אמר/ה...

ראיתי בנשיונל ג'אוגרפיק משהו דומה לפני כשנה, על פטריה שמסוגלת ליצר דלק, אולי זה אותו הדבר.

יעקב אמר/ה...

אני לא חושב.
יש מספר חוקרים וחברות שמנסים לגדל תרבית של אצות בתוך סביבה עשירה ב פד"ח. זהו תחום מבטיח, אבל יש בו עוד תהליך - התהליך של הפיכת האצות לביו-דיזל.
החברה הזאת, ג'ול, טוענת שהיא מייצרת סולר רגיל כתוצר ישיר, לא ביו-דיזל שהוא חומר אחר, דמוי סולר. תהליך אחד פחות = יעילות יותר גבוהה.
מה שלא ברור לי אם הם משתמשים בפד"ח מהאוויר (כנראה) או זקוקים לאוויר מעושר בפד"ח (פליטה של ארובות), כמו מגדלי האצות.

ראה על גידול אצות:
http://green-logic.blogspot.com/search?q=%D7%90%D7%A6%D7%95%D7%AA

אנונימי אמר/ה...

ביודיזל יעיל לפחות כמו סולר (או אף יעיל יותר). הבעיה היא שכל הטכנולוגיות הללו - אצות, ביומס-טו-ליקוויד, ביוגז, סינגז - עדיין לא מספיק יעילות כלכלית ולמעשה נופלות באותה קטגוריה כמו הרוח והשמש שאתם לועגים להם כל הזמן.
הסיפור החדש נמצא אפילו בשלב יותר עוברי.
בקיצור, תקווה יש, אבל לא יותר מזה.

יעקב אמר/ה...

לפי מה שהם מוסרים, הסיפור כן מבטיח.
נכון, ידרשו שטחים גדולים שטופי שמש ל"גידול" הדלק. אבל דלק אפשר לצבור ולאכסן (בניגוד לאנרגיית שמש או רוח). אם המחיר המדווח נכון - שווה ערך ל 30 דולר לחבית - גם המחיר בסדר. אם העסק עובד כמובטח איני רואה למה אי אפשר להפיק כמויות גדולות של אנרגיה בדרך זו. כמובן זה לא יקרה מחר, ייקח 20, 30, 40 שנה להגיע להיקפים גדולים, אבל, שוב, אם הכול מה שהם מבטיחים נכון - זה משהו מהפכני.
הבעיה עם שמש ורוח היא (בשיטות של היום) - מלבד בעיית המחיר שהוא הרבה חותר גבוה - בעיית חוסר הרציפות ואי השליטה באספקה (תלוי ברוח ובשמש). בעיה זו לא קיימת כאן.
בקיצור: איני רואה בעיה עקרונית עם שיטה זו.
כמובן - בתנאי שזה נכון - איני יודע - שיש אורגניסמים שמפיקים דלק, שהם יציבים ולא נוטים למות, וכו' וכו'.

Tomer Iserovitch אמר/ה...

השאלה היא כמה ק"ג פד"ח נכנס וכמה יוצא (בתהליך השריפה של הביו-דלק בכדי למשש את פוטנציאל האנרגיה שבו)?
אם פדח נכנס\פדח יוצא<1 תאורתית ניצול(abuse) של הטכנולוגיה עלול להוביל לירידה ברמת הפד"ח באטמוספרה.
אם כיום נפט הוא משאב שהולך ואוזל ,יתכן שהנפט של מחר יהיה פד"ח ואנחנו נקלעים למעגל אימה.

יעקב אמר/ה...

איני חושב שיש חשש כזה. לו היה מצב כזה - מה היה קורה עם הפחם שנעלם מהאוויר? לאן היה מגיע ?
בלתי אפשרי מבחינה פיסיקלית שהדלק בהשרפו יפלוט פחות פחם מאשר ניקלט בתהליך הווצרו.
ולבסף - תמיד אפשר לשרוף קצת מהפחם המינרלי שיש בשפע...

NiL אמר/ה...

בפירוש כתבתי "פטריה" ולא אצות.