25 בינואר 2011

האקלים תמיד משתנה.

ד"ר איסטרברוק מספר לנו על שינויי האקלים שהתרחשו ב 25 אלף השנים האחרונות. מסתבר שהיו שינויים הרבה יותר גדולים, והרבה יותר מהירים מאשר השינוי שמתרחש ב 100 השנים האחרונות.
הסיפור מבוסס על נתונים שנמדדו בקדחים של קרח בגרנלנד. הקרחון הענק של גרנלנד, שעומקו במקומות מסוימים מעל 3000 מטר, נוצר משלג. שלג יורד ומצטבר על הקרקע, ולא נמס בגלל הטמפרטורות הנמוכות. כך נוצרות שכבות רבות של שלג, זו מעל זו, והשלג נדחס מהלחץ והופך לקרח. מדענים קדחו בקרחון הוציאו ליבות קרח מכול העומקים. בתוך ליבות הקרח יש בועות אוויר קטנות שנלכדו בתוך השלג המקורי. ניתן למדוד את היחס בים איזוטופ חמצן 16 לאיזוטופ חמצן 18. היחס הזה הוא אינדיקציה טובה לטמפרטורה ששררה כאשר השלג נפל. כמו כן ניתן להבחין בליבות הקרח בשכבות עונתיות של אבק שהיו בשלג, ולקבוע את גיל הליבה על ידי ספירת השכבות של האבק. בצורה כזו ניתן לשחזר בצורה די מדויקת את הטמפרטורות של העבר. ידוע גם כן שתנודות הטמפרטורות בגרנלנד תואמות את התנודות בשאר העולם, כך שהממצאים מגרנלנד מייצגים בצורה טובה את הטמפרטורות העולמיות.

אחרי הקדמה זו שהסבירה את שיטות המדידה, בואו נראה את הממצאים, מה היה הגודל והקצב (בזמן) של השינויים בעבר. בגרף שלהלן רואים את השינויים עבור 25000 השנים האחרונות (עד 1987).

בגרף הזה רואים שהיו מקרים רבים של שינויי טמפרטורה של עד כ 15-20 מעלות צלסיוס שהתרחשו תוך תקופה קצרה יחסית. אנו רואים גם ששינויים, תנודות, עליה וירידה בטמפרטורה מתרחשים כול הזמן.
בגרף השני, למטה מפרטים אירועים של שינויים מהירים בטמפרטורות שהתרחשו תוך 100 שנה.


בגרף הזה רואים שב 25,000 השנים האחרונות היו הרבה אירועים של התחממות או התקררות ב 5-10 מעלות צלסיוס (שימו לב, הגרף בפארנהייט) בקצב מהיר מאד (תוך 100 שנה). כאן רואים שההתחממות במאה השנים האחרונות (אירוע מס' 17), שטוענים שנגרמה על ידי הפד"ח שהאנושות פלטה, היא ממש זעירה ביחס לשינויים שהתרחשו בעבר הלא כול כך רחוק.

אנחנו לא יודעים מה גרם להשתנות הטמפרטורות (למעלה ולמטה) בעבר. יש השערות. השערה אחת אומרת שאלה "מחזורי מילנקוביץ'" – שינויים מחזוריים במסלול תנועת כדור הארץ סביב השמש. יש גם השערות על שינויים בעוצמת הקרינה של השמש. אבל האמת היא – שאנו לא יודעים מה גרם לשינויים גדולים אלה. דבר אחד בטוח – לא בני האדם, ולא הפד"ח שהם פלטו.

המדענים החממיסטים טוענים שהשינוי הגדול (לטענתם), שהתרחש במאה ה 20 , לא ניתן להסבר ללא התחשבות בהשפעת גזי החממה. זו הצדקתם לטענה שגזי החממה הם שגורמים התחממות חריגה במאה השנים האחרונות.

כאשר בוחנים את הנתונים של אלפי השנים האחרונות רואים שההתחממות של המאה ה 20 אינה חריגה ביחס למחזורים רבים של התחממות והתקררות שהיו בעבר – ההיפך, היא קטנה מאד, יחסית. ההנחה הבסיסית צריכה להיות שהתחממות המאה ה20 אינה שונה במאום ממה שהתרחש בעבר, מסיבות טבעיות לחלוטין.

האקלים משתנה כול הזמן, תמיד עשה זאת, וכנראה תמיד יעשה זאת, אנו גם לא יודעים את הסיבות לשינויים ואין לנו שום שליטה והשפעה עליהם.
יעקב

אין תגובות: