7 בינואר 2011

דצמבר קר בבריטניה

חודש דצמבר היה הקר ביותר בבריטניה מאז החלו המדידות לפני יותר מ 100 שנה. כך אומר השרות המטאורולוגי הבריטי. הטמפרטורה הממוצעת היתה מינוס 1 מעלה צלסיוס, לעומת ממוצע  רב רשנתי של 4.2 מעלות. (שיא ממוצע הקור הקודם היה 0.1 מעלות פלוס). השנה היו, במשך ימים רבים, טמפרטורות בין מינוס 10 לבין -20 מעלות צלסיוס. במרכז אנגליה יש תיעוד של מדידות מאז 1659, והדצמבר של 2010 יוצא השני הקר ביותר מאז (כולל עידן הקרח הקטן!).
השרות המטאורולוגי טוען שהוא הזהיר את ממשלת בריטניה באוקטובר על חורף קשה צפוי, אבל נמנע מלפרסם את התחזית ברבים, כי  בעבר התבדו רבות מתחזיותיו, ולכן החליטו לא לפרסם יותר תחזיות עונתיות.
הממשלה, ובייחוד שר התחבורה, לא עשו כלום, לא עשו את ההכנות הנחוצות לקראת חורף מושלג. כך קרה שכבישים רבים נשארו סגורים זמן רב בגלל מחסור במלח המשמש להפשרת הקרח, ומטוסים קורקעו בגלל מחסור בנוזל להפשרת קרח מכנפי המטוס.  מסיבות אלה היה שיבוש קשה של החיים.
המכון לחקר ההתחממות הגלובאלית בהנהלתו של ד"ר בני פייסר (גם הוא, כמו ד"ר גיא פאר, יליד חיפה), קורא לועדת חקירה פרלמנטרית לחקור הכשלונות של משרד התחבורה והמט-אופיס. הם טוענים שהמט-אופיס השתיק בכוונה את התחזית על חורף קר כדי לא לפגוע בדיוני וועדת האקלים בקנקון. המט-אופיס היה מיוצג בקנקון על ידי משלחת מדעית ששמה לעצמה כיעד הפצת מידע מדעי מדאיג על ההתחממות הגלובאלית כדי לקדם את המטרה של הסכם כלשהו לצימצום הפליטות (הסכם שלא הושג).
סיר דיוויד קינג, לשעבר היועץ המדעי הראשי של ממשלת בריטניה, קרא לממשלה להתכונן לסידרה של חורפים קשים בעתיד, והביע ספק גדול בתקפות המודלים של האקלים של המט-אופיס, אשר צופים שההסתברות לחורפים קשים הולכת וקטנה עם הזמן, בגלל ההתחממות הגלובאלית.
יעקב

10 תגובות:

אסף אמר/ה...

אני ספקן, אבל מהכרותי את הבריטים התוצאות של החורף הקשה לא קשורות בקנוניה שנועדה להסתיר תחזיות שסותרות את הנרטיב החממסטי.

הבריטים הם עם אלכוהוליסטי ועצלן ושערוריות של "כלום לא עובד, איך זה יכול להיות במאה ה-21" קורות שם חדשות לבקרים. מספיק להזכיר את הפיאסקו של פתיחת טרמינל 5 בהית'רו והתנועה האווירית שכמעט שותקה לשבוע.
מעניין מה יהיה באולימפיאדה. בעיני יש סיכוי סביר שהסוד השמור הזה על האימפוטנציה הבריטית, הולך להפוך לנחלת הכלל.

גם השלג - לפחות בלונדון בה התגוררתי כמה שנים - הוא בסך הכל תירוץ עבור רוב הבריטים לא לעבוד, וללכת לפאב אף מוקדם יותר מהרגיל.
זכורים לי בקרים במשרד בהם כמעט כל הבריטים מתקשרים ומדווחים שהם תקועים בגלל השלג, וכשאתה מרים את הראש את רואה שכל האוסטרלים, הפולנים או הישראלים הגיעו איכשהו...
בשנותיי שם שלג היה עניין של 3 פעמים בחורף. עכשיו כשזה קרה יותר, זה שיבש את החיים יותר.
אבל אני לא משוכנע שהאשמה היא בקנוניה חממיסטית.

יעקב אמר/ה...

כמובן, האשמה בתקלות היא באימפוטנציה של הרשויות. מאידך, ובלי קשר, במט-אופיס שבוי באמונתו ומנפיק תחזיות מבוססות על אמונה ולא על מדע.
באשר לשלג בלונדון - אני לא חייתי שם, אבל הרושם שלי הוא שבדרך כלל השלג בלונדון הוא כמו בירושליים - יורד לעיתים רחוקות, ולעיתים עוד יותר רחוקות נשאר על הארץ יותר מכמה שעות. החורף הזה היה בהחלט יוצא דופן.

איל אמר/ה...

חבר שלי שגר בדרום אנגליה (מקום בו כמעט ולא יורד שלג כלל) סיפר לי שהשנה הם היו תחת מעטה שלג במשך שלושה שבועות רצופים!
בשיאו היה גובה השלג יותר מ 30 ס"מ.
זה כבר ממש חריג.

אנונימי אמר/ה...

ד"ר בני פייסר הוא אנתרופולוג/סוציולוג. לא לכבוד הבלוג הירוק להסתמך על מדענים בתחום כה רחוק מהתמחותם.

יעקב אמר/ה...

ד"ר בני פייסר הוא מנהלו של מכון העוסק באיסוף מידע ופירסומו. הוא לא כותב על סמך מחקרים שהוא מפרסם אלא מצטט מחקרים של אחרים. הוא משמש מקור לידיעות, לא בר סמכא שעדותו קובעת.
בתחום הזה יש כול כך הרבה פסיאודו-מדע שלא ניתן לסמוך על אף אחד, לא חשוב מה התארים שלו או אם נולד בחיפה או לא. חייבים לגשת למקורות ולשפוט לפי מיטב הבנתנו (אם יכולים).

אנונימי אמר/ה...

תזכור את זה בפעם הבאה שאתה לועג לסוציולוג האהוב עליך, דני רבינוביץ

יעקב אמר/ה...

אני מציין את מקצועו (סוציאולוג) כי הוא מדגיש את תוארו (ד"ר) שאינו רלוונטי. אני רק מציין שתוארו, שכבודו במקומו מונח, לא רלוונטי. (כשהו חותם בשמו "ד"ר דני רבינוביץ'" הוא אינו נוהג לציין במה יש לו דוקטורט).

אנונימי אמר/ה...

Yes, Last January was cold than usual IN BRITIAN.
http://www.metoffice.gov.uk/news/releases/archive/2011/cold-dec


Has the MetOffice deliberetly kept quiet about it? I doubt it ....
Globally, though, 2010 still might be warmer than 1998

http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2009/pr20091210b.html

Note that this item was written on 5th December. Has the European cold December effected the GLOBAL AVERAGE at all???
we should know soon.

אנונימי אמר/ה...

יעקב, הפעם אתה זה שכתב את התואר ד"ר מבלי לציין התמחות. ואף הוספת נתון לא רלוונטי על מקום הלידה.
ככל שאתה מגן יותר על עמדתך אתה יוצא יותר חד צדדי ופוגע באמינות הבלוג.

יעקב אמר/ה...

בקשר לד"ר בני פייסר - פרט לידתו בחיפה היה סתם נקודה פיקנטית.
באשר למכון שהוא מנהל GWPF - הכנס לאתר שלהם ותראה שיש להם סוללה של יועצים מדעיים בעלי תארים גבוהים בכול תחומי המדע, כולל מדעים פיסיים. זה לא אתר פרטי של בני פייסר.
אני הבאתי את שמו ומקום לידתו של בני פייסר בתור קוריוז, והידיעה בה הופיע שמו עסקה לא בחקר הטבע אלא בחקר מחדלי השרות המטאורולוגי הבריטי - שהוא נושא יותר חברתי ממדעי.
התנהלות השרות המטאורולוגי הבריטי הפכה לשערוריה ציבורית - ובשבילי זה מראה לאיזה אבסורדים אתה מגיע אם אתה שבוי בדעה קדומה.