19 בינואר 2011

תחנות הרוח נחות בחורף.


כזכור היה בבריטניה גל קור חסר תקדים בדצמבר. באופן טבעי, צריכת החשמל הייתה גבוהה במיוחד – וזאת למרות שהחשמל אינו האמצעי העיקרי לחימום הבתים שם. הם מחממים בתים בתנורי פחם, סולר או גז. (מזל שלהם).

פול האדסון, מה BBC, בדק את מקורות האנרגיה של בריטניה ביום אחד אופייני בדצמבר:


אנו רואים שמתוך 53000 מגוואט חשמל שנצרכו בבריטניה באותו יום סיפקו תחנות הרוח רק 20 מגוואט שהם 0.037% - או במילים פשוטות – כלום.
הסיבה פשוטה: ימים קרים במיוחד (כמו שהיו בבריטניה בדצמבר) וימים חמים במיוחד, מתאפיינים באוויר עומד – כלומר בהעדר רוח. הרוח נוהגת לנוח דווקא כאשר אנו צריכים הכי הרבה חשמל.
ממשיך האדסון: "מאחר וכרגע הרוח מספקת רק 5% (???) מצריכת החשמל בבריטניה, לא הייתה בעיה לספק את מה שהיא החסירה באמצעות תחנות פחם וגז. מה יקרה בעוד 9 שנים ( ב 2020) כאשר 25% ממקורות החשמל יסופקו ממקורות מתחדשים (בעיקר רוח) כפי שהחוק בבריטניה מחייב ?" כלומר: מי יספק חשמל כאשר הרוח תנוח ?

כמה הערות שלי:
1.    שימו לב למספר "5%" – הרשויות בבריטניה מפרסמות, ומתגאות כנראה שתחנות הרוח מספקות 5% מהאנרגיה החשמלית. זהו שקר מוסכם ואשליה, מה שנקרא שקר ירוק. מילים מנותקות מהמציאות. יש להם (אולי) טורבינות רוח מותקנות בהספק נומינאלי (רשום בתווית) של 5% מהצריכה. אבל ההספק בפועל תלוי במשבי הרוח. רוב הזמן, החשמל המסופק בפועל הוא חלק קטן מאד מהערך הנומינאלי, כמו ביום שהאדסון מביא כדוגמה (דוגמה קיצונית). בשביל הירוקים, המספר 5% עושה טוב בבטן, אז משתמשים בו, במקום להשתמש במספר האמיתי – במה שמופק בפועל, שהוא, במקרה שלנו 0.037% .
2.    מר האדסון, אל נא תהיה מודאג. החוק המחייב את בריטניה ל 25% מקורות מתחדשים ב 2020 הוא קשקוש. אין דבר כזה. אין אפשרות טכנית, הנדסית, להגיע ל 25% מקורות "מתחדשים". החוק אינו אלא עוד גילוי למילים מנותקות המחממות את הבטן הירוקה למרות שאין בהן ממש. מה יקרה בבריטניה בשנת  2020 ? או שיבנו עוד תחנות פחמיות וגזיות או שיישבו בחושך. לפי איך שהרוח נושבת היום – יישבו בחושך.
יעקב

אין תגובות: