1 בספטמבר 2011

דו"ח מצב על פוקושימה.


זה זמן מה כבר לא רואים דיווחים בעיתונות על המצב של תחנות הכוח הפגועות בפוקושימה. No news = good news. הנה סיכום קצת ישן (מ 17 באוגוסט) מאתר המוקדש לחדשות האנרגיה הגרעינית.
תהליך הזרמת המים לקירור הליבות של הכורים מס' 1, 2 ו 3 נמשך. כור מס' 1 התייצב בטמפרטורה מתחת ל 100 מעלות, כורים מס' 2, ו 3 קרובים להגיע לטמפרטורה נכספת זו. הבעיה העיקרית היא שמי הקירור המוזרמים לכורים יוצאים מהם מזוהמים בחלקיקים קורנים. מים אלה עוברים טיהור ומשמשים אח"כ שוב לקירור. המגבלה היא – ההספק של מתקני הטיהור למים. מים לא מטוהרים מצטברים במרתפי הכורים, והבעיה היא למנוע גלישת המים את האוקיינוס וזיהומו. חברת טפקו עמדה להתקין מתקן טיהור מים נוסף שיאפשר שימוש בכמויות גדולות יותר של מים, כלומר – להאיץ את הכיבוי המוחלט של הכורים. בסך הכול תהליך הדעיכה והכיבוי נמשך, אבל הוא ימשך עוד חודשים רבים.
בינתיים אין יותר פליטות של קרינה לסביבה, מיכשור רגיש במיוחד שהובא למקום קובע שהקרינה באוויר, באיזור הגדר החיצונית של התחנה, הוא ברמה נורמלית, כלומר הרמה השוררת בעת הפעלה תקינה של התחנה.
בריכות הדלק המשומש בארבעת הכורים ( מספרים 1-4) מחוברות למתקן קירור קבוע, והטמפרטורות השוררות בהן היא נורמלית (37-42 מעלות).
ממשלת יפאן וחברת טפקו עורכים סקרים של קרינה סביבתית כדי לבדוק אפשרות להחזיר לבתיהם את האנשים שפונו מאיזור ברדיוס 20-30 ק"מ מהתחנה. (אנשים שגרו קרוב יותר עדיין לא יכולים לחזור). מטרת הסקר לקבוע באופן פרטני, היכן הקרינה נמוכה מספיק ומאפשרת החזרת התושבים והיכן עדיין לא. כמו כן יבדקו אילו פעולות טיהור וניקוי ניתן וצריך לעשות באזורים אלה.
סיכום: התהליך הארוך והאיטי של כיבוי סופי של התחנות והחזרת החיים למסלולם נמשך כמתוכנן, ללא בעיות מיוחדות.
יעקב

אין תגובות: