20 בספטמבר 2011

הקרח הארקטי – הנקודה הנמוכה של 2011.


הקף הקרח הארקטי (שטח הכיסוי) הגיע בשנת 2007 למינימום של תקופת המדידה בלווינים, מאז 1979.  רבים ניבאו בביטחון שתוך כמה שנים יעלם הקרח הארקטי לחלוטין, בקיץ.
הדבר לא קרה עד כה, ובשנים 2008,9,10 היו שטחים גדולים יותר של קרח מאשר ב 2007, בשיא הפשרה של הקיץ.
השנה נראה, במבט ראשון (ייתכנו תיקונים בהמשך), ששיא ההפשרה הגיע קצת יותר מוקדם, והוא נמצא מאחורינו. השנה הייתה שנה חמה, אבל שטח הקרח, שהיה קטן מאשר ב 2008,9 או 10, הוא בכול זאת גדול מאשר השיא השלילי של 2007. ראו ציור.
אין ספק שהשטח, וכנראה גם העובי, של הקרח המכסה את האוקיינוס הארקטי הולך וקטן, בעיקביות, לפחות לאורך ה 30+ שנים בהן יש מדידות לויין. אבל, קצב הקיטון אינו כה מהיר כמו שניסו לתאר אותו. גם הסיבות להמסת הקרח הן רבות, ולא לגמרה ברורות. משערים ששני גורמים שמשפיעים על ההמסה, ושאינם קשורים להתחממות הגלובאלים הם הרוחות והפיח. הרוחות דוחפות גושי קרח דרומה, אל מחוץ לאוקיינוס הארקטי, דבר שגורם להמסתו. הפיח השחור מצטבר על הקרח וגורם לו לספוג יותר חום מהשמש. אבל כול אלה ניחושים, הסיבות המדויקות, וההשפעה של כול גורם אינם ידועים.
מכון מחקר אחד, מברמן, גרמניה, קפץ בראש, ופירסם לפני כולם חישוב כאילו שטח הקרח הצפוני הגיע השנה לשיא שלילי, והיה קטן מאשר ב 2007. חמישה מכוני מחקר אחרים, העוקבים אחרי הקרח ומחשבים את השטח הגיעו, אחרי כמה ימים, למסקנה שלמעלה, דהיינו, הטענות של המכון בברמן לא נכונות. כמובן הדבר לא הפריע למרבית העיתונים, כולל "הארץ" לצאת בכותרות גדולות על "שפל היסטורי" בשטח הקרח. העיתונים אוהבים כותרות מפוצצות, אם הן מתיישרות עם האידיולוגיה. והם אינם טורחים לפרסם תיקון כאשר מתברר שהידיעה לא נכונה.
דרך אגב – האם השפל של 2007 הוא "שפל היסטורי" ? בתקופות היסטוריות שונות היו זמנים שהקרח נמס כולו בקיץ, זה לא חידוש. לאחרונה הייתה המסה רבה בשנות ה 1930, המתועדת בצילומים של שטחי מים חופשיים מקרח בקוטב הצפוני עצמו. אבל אז עוד לא היו מדידות לויין מדויקות כמו בימנו, כך שקשה להשוות.
יעקב

אין תגובות: