13 בדצמבר 2011

הוסכם להמשיך ולדבר.

זו הנוסחה הסטנדרטית המתפרסמת בכול וועידה בינלאומית שנגמרת בכישלון מחלט. נוסחה זו, התקבלה גם בוועידת האקלים בדורבן. כ 10,000 נציגים מ 200 מדינות קיימו דיונים מאד קדחתניים ואינטנסיביים במשך שבועיים. ב 72 השעות האחרונות הם ויתרו על השינה כי היו דיונים סביב השעון. הם יכלו לחסוך לעצמם את המאמץ ולחתום על הצעת הסיכום שעליה הכרזנו לפני פתיחת הוועידה.
בסוף הם החליטו שהדיונים לגיבוש הסכם המשך לקיוטו יימשכו, כשכרגע אין הסכמה על שום פרט או נושא.
מדינות אירופה לחצו שהסכם ההמשך יחייב גם את המדינות המתפתחות (סין, הודו, ברזיל), ויטיל מגבלות על הפליטות שלהן. המתפתחות אמרו "תשכחו מזה, אנו לא נשאיר אנשים רעבים בגלל שום הסכם אקלים. הפרנסה והאוכל של אנשינו קודמים". אז הסכימו שיהיה יסכם בלי לפרט איזה סוג של הסכם. כלומר – לא הסכימו על כלום.
סעיף שני היה החזרה על 7 החלטות קודמות – תוקם קרן של 100 מיליארד דולר לשנה לסייע למדינות מתפתחות לעבור לאנרגיה ירוקה. מה שלא הוחלט הוא מי ייתן את הכסף ומי יקבל, ובאיזה תנאים. העיקר, שיש כוונה להקים קרן, אי שם ב 2020.

בינתיים הודיעה קנדה שהיא פורשת מהסכם קיוטו הישן. היא פורשת כי היא לא עמדה ביעדי צמצום הפליטות שלה, ולו לא פרשה הייתה אמורה לשלם קנס. הם לא מתלהבים מהרעיון של הקנס. הממשלה הנוכחית האשימה, כרגיל, את קודמתה, שחתמה על הסכם קיוטו, שלא עשתה די לצמצום הפליטות. בוודאי שלא עשתה, כי אין הרבה שניתן לעשות, ואף אחד לא עומד ביעדי הצמצום. אבל נוח להאשים ממשלה קודמת ממפלגה יריבה.
אבל הקרקס של ועידות האקלים רבות משתתפים, במימון משלמי המיסים, בעל מסורת מושרשת של 17 שנה, יימשך. לא חשוב ההישגים, העיקר הוועידות, כול פעם באתר נופש אקסקלוסיבי חדש.
יעקב

אין תגובות: