22 בדצמבר 2011

כור הגל הנוסע.


TWR traveling wave reactor  - היא הטכנולוגיה הגרעינית החדשה אותה מנסה החברה TerraPower לפתח.
החברה נוסדה בשנת 2007 על ידי נתן מיירוולד וקרן ההשקעות שלו "אינטלקטואל וונטשורס מנג'מנט", ושותף בה גם ביל גייטס. נתן היה מהנדס ראשי במיקרוסופט.

הם הקימו צוות של מהנדסים ויועצים שעסקים בתכנון ההנדסי של הכור, ובחינתו בעזרת סימולציות מחשב. עדיין לא נבנה שום דגם ממשי, שום אב טיפוס, ועדיין אין חוזים להתקשרות עם גורמים חיצוניים לבניית אבי טיפוס. עדיין לא נפתרו כול הבעיות ההנדסיות, כלומר – אין עוד תכנון מפורט.

הרעיון של הכור הוא שהוא משתמש בדלק גרעיני מדולל (משומש) – מוטות שהשתמשו בהם בכורים אחרים, ונחשבים היום לפסולת גרעינית אבל עדיין יש בהם הרבה דלק מדולל שיכול להפיק אנרגיה. הכורים הרגילים אינם מסוגלים לנצל דלק זה.
הכור הוא מהסוג של fast-breeder – שתוך כדי פירוק גרעיני מייצר לעצמו את החומר להמשך הפעולה. הרעיון אינו חדש, על פיתוחו עבדו בסוכנות לאנרגיה אטומית בארה"ב, אבל הפיתוח נזנח בשנת 1994, כאשר הכורים הגרעיניים יצאו מהאופנה, ולא הגיע לשלב של ניסוי.
הכור הזה אמור להיות כור "נעול וסגור" – מכניסים בו את הדלק הראשוני פעם אחת והוא מסוגל להמשיך ולעבוד ולייצר חשמל במשך 40-60 שנה בלי כול טיפול או החלפה של דלק. הוא גם אמור להיות בטיחותי במיוחד – עם מנגנון עצירה אוטומטי. פירושו שבמקרה של תאונה או הפסקת חשמל הוא נסגר לבד, ומקרר את עצמו בלי צורך בקירור חיצוני.
המהנדסים עדיין לא פתרו את כול הבעיות הטכנולוגיות – כמו מציאת חומרים שיוכלו לעמוד בחום ובלחץ הגבוהים הדרושים.
לאחרונה נסע ביל גייטס לסין, בניסיון לעניין את ממשלת סין להשתתף בבניית אב טיפוס. בינתיים לא נחתמו שום חוזים. בניגוד לארה"ב – סין מאיצה את הפיתוח והבנייה של כורים גרעיניים, ובונה מספר דגמים של כורים חדשים, בטכנולוגיה מתקדמת.
אני משער שמקור האנרגיה העתידי, שאמור להחליף את הנפט והפחם, יהיה האנרגיה הגרעינית. סין והודו עובדים על פיתוח טכנולוגיות גרעיניות חדשות, אולי קצת גם צרפת. מרבית שאר מדינות אירופה, ארה"ב ויפאן אימצו מנטאליות אנטי-גרעינית, ונראה שיישארו מאחור.
יעקב

אין תגובות: