18 בדצמבר 2011

סגירה "קרה" בפוקושימה.



ראש ממשלת יפאן הכריז על "סגירה קרה" של תחנות הכוח הגרעיניות בפוקושימה. סגירה קרה פירושו שהריאקציה הגרעינית בליבות הכורים הפגועים נפסקה לחלוטין, ואין חשש או אפשרות שתתפרץ שוב. הקירור של הליבות שהותכו נמשך, והטמפרטורה של הליבות והמים היא מתחת ל 100 מעלות – נקודת הרתיחה של המים.
כזכור, בשנים או שלושה מהכורים הותכו מוטות הדלק הגרעיני, בשל בתקלה במערכת הקירור, בעקבות הצונאמי ממרץ השנה. החומר המותך חדר את המעטפת הפנימית ומונח כעת, כך מעריכים, על ריצפת המעטפת החיצונית שעשויה בטון.
חברת טפקו התקינה מערכת קירור מאולתרת. מים מוזרמים כול הזמן כדי להמשיך ולקרר את הליבות, המים עוברים אח"כ תהליך סינון ומוזרמים חזרה במעגל סגור. ייקח עוד הרבה זמן, אולי 3 שנים של קירור מתמשך, עד שניתן יהיה להתחיל בפעולות הניקוי והסילוק הסופי של שאריות הדלק הגרעינית. פינוי סופי של כול הפסולת וניקוי מוחלט של האתר היא עבודה שעלולה להימשך אולי 40 שנה. אבל העיקר הוא שאין יותר סכנה לפליטה נוספת של חומרים רדיואקטיביים לסביבה. לפחות לא סכנה גדולה – כי אם יתרחש עוד צונאמי כעת, הוא עלול להשבית את מערכת הקירור המאולתרת.

האזורים והישובים שמסביב לאתר התחנות בפוקושימה עדיין מזוהמים. 90,000 התושבים שפונו בעקבות האסון עדיין לא יכולים לשוב לבתיהם. ממשלת יפאן מנסה לאתר את השטחים הפחות נגועים, ולטהר שטחים אחרים ככול האפשר, כדי לאפשר, בהדרגה, חזרה חלקית של תושבים לאזורים שפונו.
ההכרזה של ממשלת יפאן על "סגירה קרה" היא צעד סמלי ואיננה סיבה לחגיגה. על פי תכנית הפעולה שפרסמו בחודש מאי, היו אמורים להשיג "סגירה קרה" עד סוף השנה – אז כעת הם מכריזים על עמידה בתכנון. תהליך הטיהור והניקוי יימשך עוד עשרות שנים.
יעקב

אין תגובות: