28 בדצמבר 2011

לאהוב את המפלצת.

בתמונה: נורדהאוס ושלנגר

נורדהאוס ושלנגר פרסמו ספר חדש ששמו: "לאהוב את המפלצות: פוסט-אקולוגיה והאנטרופוצן". Love your Monsters: Post-Environmentalism and the Anthropocene
מההקדמה:
השנים האחרונות היו מייאשות לאלה ששמירת הסביבה יקרה להם. הפליטות מוסיפות לעלות, יערות העד נכחדים, ואיש אינו מסוגל לעשות דבר. אנשי הסביבה שכתבו מאמרים בספר (שהוא קובץ מאמרים) טוענים שהתנועה לשמירת הסביבה נשארה בקיפאון ולא הצליחה להתפתח, והיא מהווה מכשול לטיפול יעיל בבעיות האלה. תנועה פוליטית שמציבה לעצמה כיעד להקטין את דריסת הרגל האנושית נועדה לכישלון בעולמנו, בו יהיו עוד מעט עשרה מיליארד בני אדם שמחפשים רמת חיים סבירה, עשירה באנרגיה. במילים אחרות: הניסיון לכפות צנע ועוני על האנושות אין לו סיכוי.

אבל – לצד הביקורת של התנועות הירוקות, המאמרים גם מציעים תקווה. עד שנת 2100 מרבית האנשים יהיו משגשגים, ועשירים מספיק כדי לחיות חיים בריאים חופשיים ויצרניים. למרות רואי השחורות המאלת'וסיים, עולם טוב כזה אפשרי הן מבחינה כלכלית והן מבחינת איכות הסביבה. כדי להשיג אותו צריכים לאמץ את הפוטנציאל האנושי (היכולת האנושית), הטכנולוגיה והמודרניזציה.

בקיצור אומרים המחברים לירוקים: תפסיקו להילחם נגד הטכנולוגיה, נגד התעשייה, נגד כול פיתוח כלכלי. תפסיקו לראות בבן האדם כגורם שלילי ומזהם, כמגפה שצריך להדביר. שמירת הסביבה יכולה לבוא רק בעולם עשיר יותר, עולם שיש לו יכולת להקדיש משאבים וטכנולוגיה לשיפור הסביבה הפיסית, ולשמירה על הטבע.

ראיון עם המחברים התפרסם בסיינטיפיק אמריקן תחת השם: "להרוג את התנועות האקולוגיות כדי לשמור עליהן – הירוקים קוראים לפוסט-אקולוגיה".  המחברים שייכם למכון שהם הקימו שנקרא: "פריצת דרך" Break Through"
הם אומרים: אנו מתנגדים לתפיסת הטבע כמערכת עדינה ושברירית הנמצאת כול העת בסכנה של התמוטטות וגלישה לכאוס. ... הפחד הגדול שלנו הוא שאידיאולוגיות מיושנות, בלתי רציונאליות והרסניות על הטבע והשווקים יפריעו לאנושות לעשות את ההשקעה הדרושה כדי להשיג את החדשנות הטכנולוגית שתאפשר המשך פיתוח מאוזן ואחראי תוך שמירה על הסביבה. אנו מפחדים שהפחד הפופולארי מפני אנרגיה גרעינית יגרום לנו להשתמש עוד עשרות שנים בדלקים פחמיים.
המין האנושי מתפתח כול הזמן, מבחינה תרבותית וטכנולוגית ויש לו ללא ספק את היכולת להשיג פיתוח מאוזן ואחראי כלפי הסביבה.

גם בירחון "סלון" יש מאמר על זה תחת הכותרת: "הגיע הזמן לעשות שינויים בתנועות האקולוגיות".
מחברי הספר עצמם כבר פרסמו רעיונות דומים במאמר משנת 2005: "מות התנועה הסביבתית" .

מסתבר שהבלוג הזה אינו כה מבודד בדעותיו. יש עוד אנשים שחושבים שהדרך של תנועות הסביבה של היום מובילה למבוי סתום. צריך לזנוח את המלת'וסיאניסם (רעיונות של מאלת'וס), ואת הלודיזם (שנאת של הטכנולוגיה והתעשייה). צריך לזנוח את הקריאה והחתירה לעוני וצנע. אין תחליף להמשך הפיתוח המואץ, הכלכלי והטכנולוגי. רק הפיתוח יפתור את בעיותינו, כולל בעיות זיהום הסביבה.
יעקב

אין תגובות: