21 בדצמבר 2011

ביל גייטס: פאנלים סולאריים – קישוט נחמד.



ביל גייטס מודאג מההתחממות הגלובאלית, והוא מקדיש הרבה זמן ומחשבה לבעיית היסוד של האנשות – אספקת האנרגיה. ההתעניינות שלו אינה אקדמית בלבד, הוא משקיע מההון של הקרן שהוא מנהל בפרויקטים של מחקר בתחום האנרגיה. על המיזם הגדול, שמנסה לפתח תחנות כוח גרעיניות של העתיד, ,TerraPower אכתוב בפוסט נפרד.

הוא אומר שאומות עשירות לא משקיעות מספיק במחקר ופיתוח מקורות אנרגיה, ושפאנלים סולאריים הם לא יותר מקישוט – הם לא מספקים אנרגיה בכמות רצינית.
האנרגיה הבטיחותית ביותר היא עדיין האנרגיה הגרעינית. שאר מקורות האנרגיה – נפט, גז ופחם, כרוכים בתאונות ומקרי מוות קבועים ומתמשכים בדרך שיגרה, והסיכום המצטבר של מקרי מוות ונזקים ממקורות אלה גבוה לאין שיעור מהנזקים שנגרמו עד היום על ידי תחנות כוח גרעיניות.
הבעיה עם תחנות גרעיניות שאנו עובדים בטכנולוגיה של שנות ה 1960, פיתוח האנרגיה הגרעינית נזנח במערב, ולא הייתה התקדמות בתחום. זו גם הזדמנות – כי ניתן לשפר את הטכנולוגיה בהרבה.

הוא אומר עוד שביו-דלק – דלק מצמחיה – אתנול למשל – זו תוכנית סובסידיות לחקלאים, ואינה תורמת כלום למשק האנרגיה או לצמצום הפליטות. בנוסף האתנול מייקר את המזון.

אנחנו משקיעים 90% מהמשאבים בבניה ופריסה של מערכות אנרגיה בלתי יעילות, כמו תחנות רוח ופאנלים סולאריים – ולא ייצא מזה כלום. צריך להשקיע במחקר לפיתוח מערכות חדשות ולא בבנייה של מערכות לא טובות.
בקשר להתייעלות אנרגטית, חסכון – כן זה טוב, אבל זה רחוק מאד מלקדם אותנו קידום של ממש ליעדים של צמצום הפליטות ב 90%. זה לא עוזר הרבה.

שאלה אחרונה: אז לא תתקין פאנלים סולאריים בבית גייטס ? תשובה: דווקא כן, הם נחמדים, cute – אנשים עשירים יכולים להרשות לעצמם להיות נחמדים.
יעקב

אין תגובות: