29 בדצמבר 2011

תחנות רוח - מסחטה של כסף


דוחות רשמיים מגלים שהשנה היו כמעט 40 מקרים בהם נאלצו חברות החשמל בבריטניה לשלם לחתנות הרוח כסף כדי שלא יפיקו חשמל ויתנתקו מהרשת. העלות – לתושבי בריטניה – כ 7 מליון ליש"ט עד ספטמבר, עלות שעלולה לעלות עד סוף שנה זו (מחרתיים) ל 10 מיליון ליש"ט.
הסיפור פשוט. התחנות מייצרות חשמל מתי שהרוח נושבת לא מתי שיש צורך בחשמל. יוצא שבזמנים שונים יש עודף חשמל, ורשת חלוקת החשמל לא יכולה לקלוט יותר חשמל, פן תישרף. הבקרים נאלצים לנתק את תחנות הרוח. אבל, בחוזים שנחתמו התחייבה הממשלה או חברות החשמל, לקנות את כול החשמל שהתחנות מייצרות אם צריך אותו או לא. אז רשת החשמל חייבת לשלם לבעלי תחנות הרוח (לורדים, בעלי אחוזות וחברות זרות לרוב) גם אם הם מנתקים אותם.
במרבית הארצות יש הפרדה בין מפעלי רשת החשמל לבין יצרניות החשמל (תחנות הכוח), לא כמו אצלנו. בדרך שיגרה מתקיימים מכרזים, לפעמים כול שעה, ורשתות החשמל קונות חשמל מהיצרנים (תחנות כוח) לפי הצריכה באותה שעה, מהמציעים את המחיר הזול ביותר באותה שעה. לא כן עם תחנות הרוח – מהן חייבים לקנות את כול החשמל, במחיר קבוע מראש, גבוה פי 2 או שלוש מכול שאר המקורות. מלבד בזבוז הכסף, מכניסות תחנות הרוח גורם תנודתי, הפכפך ובלתי ניתן לשליטה, שמקשה על וויסות אספקת החשמל ברשת. זה קורה כעת כאשר יש לבריטניה "רק" מעל 3000 טורבינות. אבל הם מתכננים לבנות פי 10 מזה. כיצד רשתות החשמל יפעלו בתנאים כאלה איש אינו יודע.
אל תתרשמו כאשר אנשים שונים, כמו שר הפסטורליה, גדעון ארדן, מספר לכם שארץ X מפיקה Y% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים. הם סופרים גם את המצבים האלה בהם משלמים לתחנות הרוח כדי שלא יתחברו. הם סופרים את החשמל גם בזמן שהוא מיותר לחלוטין. אלה שקרים ירוקים.
בדנמרק, למשל, מספרים בגאווה שהם מפיקים 18% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים (רוח). אל תאמינו. שם יש מצבים רבים בהם הרוח נושבת חזק והתחנות מפיקות הרבה חשמל, שהדנים לא צריכים. אז חברת החשמל הדנית מוכרת את החשמל, במחיר רצפה אפסי, לשוודיה ונורבגיה. (יותר טוב גרושים מכלום). למפעילי תחנות הרוח לעומת זאת, הם משלמים מחיר מלא, פי שניים ממחיר השוק, כי זה החוזה. בתקופות אחרות הרוח לא נושבת, אך למזלם של הדנים, יש לשוודים תחנות כוח גרעיניות, והם מספקים לדנמרק הרוחנית חשמל, כאשר יש צורך, במחיר מלא+.
כול המשחק עם תחנות רוח לא רציני, זה מין ריפוי בעיסוק, או משחק בנדמה לי ירוק.
יעקב

אין תגובות: