30 במאי 2013

יש נפט באיטליה, וגם ירוקים.


מסתבר שיש נפט בדרום איטליה, ביבשה. קיום הנפט היה ידוע עוד מימי הביניים, מעיינות של נפט התפרצו באופן טבעי, וגם פלטו גז. ההפקה התעשייתית החל מאד מאוחר, רק בשנות 1990. היום איטליה מייצרת כ 100 אלף חביות נפט ליום, רובו מאזור זה. זה בערך 7% מהצריכה שלה. מעריכים שהרזרבות המצויות באזור, ששמו בסיליקטה, מגיעות לכמיליארד חביות. חברות הנפט אני (ENI חברה הממשלתית האיטלקית) וטוטאל (ממשלתית, צרפתית) מתכננות להגביר את התפוקה לכדי 200 אלף חביות ביום. אזור בסיליקטה הוא אזור עני מיושב בדלילות.
איטליה מוציאה 60 מיליארד אירו לשנה על יבוא נפט. כלכלת איטליה במצב לא טוב, יותר משנה וחצי אין צמיחה כלכלית, והאבטלה בקרב הנוער מגיעה למעל ל 35%. הפקת הנפט יכולה לייצר הכנסות של 5 מיליארד אירו וליצור 20,000 מקומות עבודה. אם העלייה המתוכננת בתפוקה תתממש תהפוך איטליה ליצרנית הנפט השלישית בגודלה באירופה, אחרי בריטניה ונורבגיה, המפיקות נפט בים הצפוני.
הארגונים הירוקים, כמובן, מתנגדים להעלאת התפוקה מעבר לרמה הנוכחית, שנקבעה בהסכם משנת 1998. הם מתנגדים לכול דבר, בייחוד לנפט. אומר אחד הדוברים: "אנו רוצים אנרגיה מתחדשת [כלומר מה שאין] ופיתוח בר קיימא". חברת "אני" ENI אומרת שבין 1998 ל 2012 היא שילמה כ 585 מיליון אירו תמלוגים לתושבי האזור, לעיריות וכפרים שבמחוז בו מפיקים את הנפט (כאמור, אין הרבה אוכלוסייה באזור זה). הירוקים האיטלקים מעדיפים שהנפט יישאר באדמה, האזור יישאר עני, ואיטליה תוציא את כספה כדי להעשיר את הערבים בלוב, שממנה היא קונה נפט, ולא את תושבי דרום איטליה.
יעקב


אין תגובות: