4 במאי 2013

תכנית האנרגיה הבריטית בלתי מעשית.


בריטניה אימצה, ב 2008,  תכנית גרנדיוזית למעבר מאנרגיה פחמית לאנרגיה מתחדשת וגרעינית, בעלות מוערכת ב 376 מיליון ליש"ט (582 מיליון דולר). התכנית הזו נמצאת במשבר בגלל בעיות של מחסור באנרגיה ועלויות מתפוצצות. כך  קובע מחקר שנעשה על ידי חברת השקעות – ליברום קפיטל.
ממשלת בריטניה כשלה בכך שלא העריכה נכון את הקשיים ההנדסיים, התקציביים והכלכליים של היעד שלה של מעבר לחשמל ממקורות לא פחמיים. המשקיעים באנרגיות מתחדשות עומדים לספוג את מרבית ההפסדים, בעוד הממשלה מנסה להגן על עצמה ועל הצרכנים ממשברים.
בריטניה חייבת לסגור ולהחליף כ 20% מכושר ייצור החשמל שלה בעשור הקרוב בגלל הזדקנות. הניסיון לבנות תחנות כוח גרעיניות חדשות נתקל בקשיים, כי חברות אחדות פרשו מהמכרזים להקמת התחנות, וחברות אחרות מנהלות מו"מ אינסופי עם הממשלה כדי שזו תבטח אותן מפני הפסדים אפשריים מההשקעה הענקית. שום התחלה של בנייה של תחנת כוח גרעינית חדשה אינה נראית באופק בבריטניה. (גם אחרי התחלת הבנייה עוד לוקח לפחות עשור עד שהתחנה נכנסת לייצור שוטף). זה מראה עד כמה בלתי מעשית הייתה תכניתו של שר האנרגיה הבריטי משנת 2009, לבנות 10 תחנות חדשות תוך עשור.
המעבר ממערכת שברובה מונעת בפחם וגז, לאחת שמונעת בעיקר ממקורות מתחדשים וגרעין, תוך 15 שנה – ובאותו זמן להימנע מהפסקות חשמל וממחירי חשמל מוגזמים – זו כנראה משימה בלתי אפשרית. על חברות החשמל להיזהר מהשקעות שרווחיותן תלויה בסובסידיות ממשלתיות (כמו ההשקעה של חברת דראקס בתחנות כוח על עץ-ביומסה) כי הממשלות עלולות שלא לעמוד בלחצים פוליטיים של המחירים הגבוהים, ועלולות לקצץ בסובסידיות.
התכנית הנוכחית תגרום למחסור בחשמל בשנים 2014-17, מחסור ארוך טווח, ועלייה מתמדת במחיר לצרכן. הדבר יכול להביא למשבר פוליטי. הרגולטור הבריטי, אופג'ם, מתריע גם הוא מפני מחסור בחשמל בעתיד הקרוב. הרפורמות ידרשו השקעה של 161 מיליארד ליש"ט עד 2020 ויגרמו לעליית חשבונות החשמל ב 30%. עד 2030 יידרשו 376 מיליארד ליש"ט ועליית מחירים של 100%, מעריכים האנליסטים. הם מטילים ספק בנכונות הציבור לעמוד בנטל כזה.
תכנית האנרגיה הבריטית הייתה מבוססת על האמונה שהדלקים הפחמיים אוזלים, ולכן מחירם יעלה מאד, ואנרגיות מתחדשות תהפוכנה ליותר כדאיות. אלה שישקיעו מוקדם באנרגיה חליפית ירוויחו. אבל, מקורות הנפט והגז החדשים מפריכים את האמונה הזו, המקורות הפחמיים נשארים זולים יותר. ללא יתרונות כלכליים, תצטרך האנרגיה המתחדשת לסמוך על סובסידיות, אבל – הציבור עשוי למאוס בסובסידיות לנצח, כלומר – השקעות באנרגיה מתחדשת תלויות ברצון הפוליטי ולכן הן בסיכון גבוה.
שורה תחתונה: הפוליטיקאים הבריטיים נסחפו בהיסטריה החממיסטית ואימצו מדיניות בלתי מעשית לחלוטין, שמנוגדת לכול הגיון הנדסי או כלכלי. המדיניות נועדה לכישלון, והמדינה בסכנה של מחסור בחשמל.
בריטניה אכן סובלת מירידה מתמדת בתפוקת הגז והנפט מהמאגרים שלה בים הצפוני. אבל, מה שיציל את בריטניה לא תהיה האשליה של האנרגיה המתחדשת אלא הדבר שתמיד מציל את האנושות: ההתקדמות הטכנולוגית. טכנולוגיות חדשות מאפשרות לבריטניה להפיק גז חדש ממרבצי ציפחה יבשתיים וגם ממרבצים שבים הצפוני.
יעקב


אין תגובות: