14 במאי 2013

סוד הקסם של טסלה




טסלה, יצרנית של מכונית חשמלית יוקרתית ויקרה, עשתה הרבה כותרות לאחרונה. "טסלה עברה לרווח, לראשונה בתולדותיה, שוויה בבורסה יותר גדול מזה של פיאט". המכונית החשמלית שלה, מודל S  זכתה לציון 100 בקונסיומר רפורט. טסלה מכרה 2650 מכוניות בשנת 2012, 4900 ברבעון הראשון של 2013, וצופה מכירות של 20,000 מכוניות בס"ה בשנה זו, במחיר בין 70 ל 100 אלף דולר היחידה. נהדר, הנה הוכחה שאפשר גם להצליח וגם להרוויח ממכוניות חשמליות! העתיד כבר כאן!
שטויות.

הדבר שטסלה מרוויחה ממנו זה הסובסידיות והמאנדטים של הממשלה בקליפורניה והממשל הפדראלי, ולא ממכירה של מכוניות.  מעריכים שהזיכוי על ייצור מכוניות "אפס פליטות" עשוי להכניס לקופת טסלה 250 מיליון דולר השנה. טסלה מוכרת "זיכוי פליטות" בכסף מלא ליצרני מכוניות אחרות, כדי שאלה יוכלו לעמוד בדרישות התקנים המחמירים של קליפורניה, ולהמשיך למכור מכוניות במדינה. הזיכוי הזה הוא שמנע פשיטת רגל של החברה עד כה. בקיצור: מדינת קליפורניה מאלצת את חברות המכוניות הרגילות לסבסד את טסלה בסכומים גבוהים. כך מסבסדים שלטונות קליפורניה מכירה של צעצועים יקרים, במחיר 100 אלף דולר ליחידה, לעשירים הירוקים של המדינה.

ממשלת קליפורניה, באמצעות מועצת האוויר שלה, הוציאה תקנות המחייבות ש 15% מהמכוניות שנמכרות במדינה יהיו "אפס פליטות" (כלומר חשמליות), עד שנת 2025. היום פחות מ 1% הן כאלה.
הזיכויים שטסלה מוכרת, ביחד עם הסובסידיות הפדראליות לרוכשי המכוניות, עשויים להגיע עד 45 אלף דולר למכונית. סובסידיה מטורפת, אם נזכור שמכונית רגילה בארה"ב עולה כמו 18-25 אלף דולר.
חברות אחרות, כמו פורד וג'נרל מוטורס, מייצרים מגוון של מכוניות, כולל חשמליות והיברידיות, במחירים יותר נמוכים ונורמליים. בכול זאת, המכוניות החשמליות יקרות בהרבה ממכוניות רגילות, ואנשים רגילים לא ממהרים לקנות אותן. כך למשל, פיאט (מקבוצת קרייזלר) עומדת לייצר מכונית פיאט 500 חשמלית, אותה היא עומדת למכור, אחרי סובסידיות, ב 32 אלף דולר. למרות זאת, הם אומרים, שהם יפסידו 10,000 דולר על כול מכונית.

ביורן לומבורג עשה חשבון שמכונית טסלה עשוייה לחסוך פליטות של פד"ח של אולי 10 טון co2 ואלוי אפילו זה לא, והעלות היא כ 5000 דולר לטון, בערך פי אלף מעלות מכסת פליטה של פד"ח באירופה. ביורן לומבורג עשה חשבון שאם לוקחים בחשבון את הפד"ח הנפלט בתהליך הייצור של המכונית והבטריות שלה, היא חוסכת מעט מאד פליטות, אם בכלל. מועצת האוויר של קליפורניה טוענת שמה שהיא מנסה להשיג זה שיפור באיכות האוויר וקיטון בזיהום המקומי (לא קיטון בפליטות הפד"ח, שאינו מזהם), אבל הדבר הזה שווה אולי 500 דולר לכול מכונית.

לסיכום – ממשלת קליפורניה מסבסדת בסכומים מטורפים צעצוע יקר וחסר ערך של עשירי קליפורניה שרוצים להיות ירוקים ואופנתיים, על חשבון אחרים. טסלה רוכבת על גל האופנה ומנצלת היטב את השיגעון העכשווי שייצר את הסובסידיות.

יעקב




3 תגובות:

א א אמר/ה...

הדרך האמיתית שכל המדיניות האלו מורידות פד"ח היא על ידי ייקור כל התעשיה והחלשת הכלכלה- לאנשים לא תהיה עבודה ואז לא יהיה להם לאן לסוע ולא יוכלו להרשות את הנסיעה לשם.
כמובן שבשלב מסויים הם פשוט יוותרו ויחזרו לעידן האבן- ובא לציון גואל...
ובטון קצת יותר רציני...
אם כבר לסבסד משהו- לסבסד תחבורה ציבורית (עדיף לא בצורה ישירה כמובן אלא בהחזר מס לאזרחים או משהו)
יכול להיות שאוטובוס היברדי או חשמלי יעזרו להפחתת זיהום עירוני בצורה יותר משתלמת מאשר מכוניות.


יעקב אמר/ה...

אכן, כול הסיפור על צמצום הזיהום העירוני הוא תירוץ.

זה לא שעיר כמו לוס אנג'לס, למשל, אינה מזוהמת ואינה סובלת מזיהום אוויר.
זה רק שגם אם 15% מהמכוניות יהיו חשמליות זה לא ישנה הרבה. הזיהום הגדול הוא ממשאיות, אוטובוסים, מפעלים. צריך לצמצם את הזיהום על ידי טיפול בזיהום - שהמכוניות והמשאיות והמפעלים יתקינו מסננים ויזהמו פחות.
התרומה של כמה אלפים של צעצועים במחיר 100 דולר כול אחד (מחיר למשלם המיסים: 45 אלף דולר) - לא יעזרו הרבה לצמצום זיהום האוויר.

התמיכה הזו בטסלה היא חלק מאיבוד העשתונות הירוק, ולא צעד הגיוני לצמצום הזיהום.

א א אמר/ה...

התמיכה בטסלה היא חלק מקפניין מנוהל היטב שעושה כסף לאלו שיודעים איך לעשות כסף.
כמו כל דת- גם בדת הירוקה יש את אלו שמאמינים ואלו שמרוויחים.