22 ביוני 2013

הירוקים נגד "צמיחה כלכלית בלתי מרוסנת"

בג'נבה שבשוויץ ארגוני הירוקים המקומיים מתנגדים להרחבתו של שדה התעופה המקומי בשל התנגדות עקרונית ל"צמיחה כלכלית בלתי מרוסנת".

מאז אמצע שנות ה- 90, ג'נבה הפכה בהדרגה לאחד המרכזים של חברת איז ג'ט (Easy Jet), חברת טיסות מוזלות (Low Cost) שכבשה נתחי שוק עצומים בתעופה האירופאית בשל עלות טיסות מאוד נמוכה. כתוצאה מזה, וגם בזכות מיקומה הגיאוגרפי, כמות הטיסות מג'נבה ואליה גדלה מאוד והיא הפכה למרכז תעופה הרבה מעבר לגודלה הטבעי של העיר, דבר שתרם רבות להתפתחותה.

כמובן שהצלחה ושגשוג לעולם אינם מסתדרים עם ארגונים ירוקים והם החליטו להתנגד להרחבת שדה התעופה, מתוך מטרה, מוצהרת יש לציין, לנסות להגביל את הצמיחה, כאשר ארגונים ירוקים אחדים אף הגדילו לעשות וגינו (וזה ציטוט מדוייק) "בנליזציה ושימוש מופרז של הטיסות על חשבון  השימוש ברכבות".

במילים אחרות, הארגונים הירוקים מעדיפים שימוש בטכנולוגיה מן המאה ה- 19 אשר עושה שימוש יקר, לא יעיל, בזבזני ולא אקולוגי של משאבים וקרקע במסגרת ההתנגדות לתעופה, למרות ששימוש במטוסים זול יותר, נקי יותר ועושה שימוש במשאבי טבע מוגבלים, ובמיוחד שימוש יעיל בקרקע. השוואה מלאה כאן.

היינו יכולים להבין את חששותיהם של אזרחים הגרים בקרבת מקום כתוצאה מהתגברות אפשרית של הרעש הנובע משדה התעופה אך אין זאת הנקודה העקרית פה. רצונם העיקרי הוא, כרגיל, להתנגד לתיעוש, לקדמה, לשוק חופשי ולקפיטליזם, באצטלה ירוקה שמכסה בקושי רב את האדום שמסתתר מתחת.

הרצון לשלוט על האנשים ולהכתיב להם בכח את האג'נדה הפוליטית-חברתית שלהם הוא המניע האמיתי והעיקרי של המאבק הזה. לא נותר אלא לקוות שהשכל הישר יגבר וששדה התעופה של ג'נבה יוכל להמשיך להתפתח, לטובתם ורווחתם של כל תושבי האזור וכל אלה הבאים בשעריו.

אמיר וייטמן

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הגישה המתוארת של הירוקים מקורה בתורת "LIMITS TO GROWTH" שנכתב ע"י "CLUB OF ROME" בשנות השבעים. אני מציע לקרוא ספר נהדר -
Watermelons: How Environmentalists are Killing the Planet, Destroying the Economy and Stealing your Children's Future
של בלוגר שכל מאמר שלו זוכה ליותר מאלף תגובות - James Delingpole. בספר הזה הוא דן לעומק אך בצורה מרתקת בשקר הנקרא "ירוקים", ושם הספר אכן מבטא את המסר העיקרי - ה"ירוקים" הם "אבטיחים" (WATERMELONS) 0 - הקליפה ירוקה, אך הפנים אדום לגמרי.

יעקב אמר/ה...

ההתנגדות להרחבה ובנייה של שדות תעופה הפכה לפעילות נישה אופנתית ונפוצה של הירוקים.
ביפאן ובאנגליה הם מנעו, על ידי הפגנות סוערות, לעיתים אלימות, ועל ידי הטרדות משפטיות הרחבה של שדות תעופה ובניית מסלולים נוספים.

שדות התעופה תופסים מקום מרכזי, ואופנתי, במסגרת המדיניות הכללית של התנגדות ירוקה לכול דבר. הם גם מתנגדים לכבישים חדשים (למשל כביש 6, בזמנו), שכונות מגורים חדשות, מפעלים חדשים, סכרים - בקיצור לכול דבר.

אפשר לקרוא לזה: האידיאולוגיה של הקיפאון.