24 ביוני 2013

משבר האנרגיה הירוקה בספרד.


 Figure: Spain’s electricity sector transformation, 2000-10. 
(Source: Energy Information Administration International energy statistics)

יצרני טורבינות הרוח מפטרים עובדים, חקלאים שהתקינו פאנלים סולאריים נמצאים בסכנת פשיטת רגל. הסקטור של האנרגיה הירוקה, שזכה לסבסוד ממשלתי נדיב בעבר נפגע קשות ממדיניות הצנע של הממשלה. כך מדווחת סוכנות AFP.
הסובסידיות הממשלתיות לסקטור ירדו בשיעור בין 12 ל 40%, והן עשויות לרדת בעוד 10-20% ברפורמה חדשה הצפויה באמצע יולי.

ה"פגיעה" (ירידה בסובסידיות) באנרגיה ירוקה היא בשיעור של כ 6 מיליארד אירו, בחמש השנים האחרונות. הבעיה המרכזית היא הגרעון של 26 מיליארד אירו בחשבונות החשמל – כי התשלום שמשלמים הצרכנים אינו מכסה את עלויות הייצור והסובסידיות הירוקות.
בעבר ניתנו סובסידיות נדיבות, ללא הגבלה, אך כעת לא רק שהקטנו את הסובסידיות למתקנים קיימים, אלא גם אסרו כליל, במפורש, כול פרויקט חדש של אנרגיה מתחדשת.

בעלי המתקנים הירוקים (רוח ושמש) חתמו חוזים עם הממשלה ל 20 שנה, עם מחיר גבוה, מובטח – תעריף הזנה או feed in tariff. אולם הממשלה בגירעונות גדולים, ואינה מסוגלת לעמוד בתשלומים. היא שינתה את החוזים בדיעבד, בדרך של הטלת מס מיוחד על יצרנים ירוקים, כלומר – לוקחים ביד ימין (מס) את הכסף שנתנו ביד שמאל (סובסידיות). יצרני החשמל הירוק, שביניהם נמצאות חברות זרות גדולות, תובעים את הממשלה על הפרת חוזה.

55 אלף יצרנים קטנים, חקלאים ובעלי בתים שהתקינו פאנלים על אדמתם ועל גגותיהם נמצאים בבעיה: הפאנלים מומנו מהלוואות, את ההלוואות יש להחזיר, אבל ההכנסה מהחשמל המיוצר אינה מספיקה כעת להחזר ההלוואות. בעלי הפאנלים נמצאים בסכנת פשיטת רגל, הם צריכים להביא כסף מהבית (שאין להם) להחזיר את ההלוואות. הבנקים עצמם נמצאים בקשיים רבים, וחדלון הפירעון של הלווים האלה רק מגבירים אותם.
בעלי הפאנלים מאשימים את המדינה ברמייה והולכת שולל, בגלל שהיא הורידה את התעריף ה"מובטח" של החשמל הסולארי ב 40%.

מכון אוקספורד למחקרים בתחום האנרגיה פרסם מאמר מקיף על בעיות האנרגיה הירוקה בספרד. הבעיות רבות, פירוט בקטע נפרד.

בספרד מלקקים כעת את הפצעים, אחרי ריצת אמוק בלתי מבוקרת לאנרגיות "ירוקות" שאינן עובדות.

יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ככה זה כשעושים עסקים עם הממשלה. אדם או חברה פרטית שאינו עומד בתנאי ההסכם אפשר לתבוע בבית משפט. הממשלה מייצרת את החוקים לפיהם אמור בית המשפט לפסוק....

יעקב אמר/ה...

האמת היא שתכנית הסיבסוד המטורפת של ממשלת ספרד (וממשלות אחרות) יצרה הזדמנות להתעשרות קלה, "בטוחה" ומובטחת של היזמים הירוקים הזריזים, על חשבון הציבור (הממשלה).

קשה לי להזדהות או להרגיש רגשי חמלה או סימפטיה כלפי אנשים אלה.