27 ביוני 2013

עוד כשלון סולארי: סימנס



חברת סימנס הודיעה על הפסקת הפעילות בתחום האנרגיה הסולארית, לאחר שספגה הפסדים מהחטיבה של כ 1 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. חברת סימנס הייתה פעילה בתחום האנרגיה התרמו-סולארית. בטכנולוגיה זו משתמשים במראות כדי לרכז קרני שמש, לייצר קיטור, ולייצר חשמל באמצעות טורבינות קיטור.

סימנס רכשה את החברה הישראלית "סולל" מבית שמש, ב 2009, בהשקעה של 418 מיליון דולר, וגם רכשה חברה איטלקית. החברה האיטלקית נמכרה חזרה לבעלי הקודמים (שנשארו שותפים). חברת סולל מבית שמש עומדת להיסגר משלא נמצאו לה קונים.

החשמל התרמו-סולארי מתקשה להתחרות בשיטה השנייה – חשמל סולארי פוטו-וולטאי. ירידת המחירים של הפאנלים הפוטו-וולטאיים הפכו את השיטה הזו ליותר זולה.

מספר תחנות כוח תרמו-סולאריות נמצאות בבנייה בקליפורניה ובספרד, אך עד כה, אף לא אחת מהן עוד לא גמורה, ואין שום ניסיון עם התפעול השוטף שלהן, ניסיון שממנו ניתן היה ללמוד על היעילות ועל עלויות התפעול השוטף.

נוכח מצב זה, המשך בניית התחנות התרמו-סולאריות באשלים, בנגב, היא איוולת גמורה. למרות שהיו מכרזים – הבנייה עצמה באשלים עוד לא החלה. יש לבטל לאלתר את המכרזים והפרויקטים הבזבזניים והמפוקפקים האלה.

חברת סימנס ספגה הפסדים של מיליארד דולר, אבל למדה את הלקח, סגרה את החטיבה, וחתכה את המשך ההפסדים. מדינת ישראל לא צריכה לכפות על אזרחיה הפסדים ענקיים כאלה, בחוזים ל 25 שנה, ולעשות על גבנו ניסיונות בטכנולוגיה שלא הוכיחה את עצמה.

יעקב

אין תגובות: