2 במרץ 2014

מכת התפשטות מפלצות הרוח בבריטניה תיעצר.

יזמים מבטלים תכניות לבניית תחנות רוח חדשות בבריטניה מפני שהן חדלו להיות כדאיות מבחינה כלכלית – נכוח ההצעות הנידונות בממשלה לקיטון הסובסידיות. ביטול התכניות להקמת התחנות היא סימן ראשון שההתפשטות של מכת הטורבינות המפלצתיות הולכת להיעצר. הממשלה נותנת, עד כה, סובסידיות בשווי יותר ממיליארד שטרלינג לבעלי חוות הטורבינות הקיימות, אבל כרגע עובדת על תכנית חדשה לריסון הסובסידיות.
על פי התכנית הנוכחית, מבטיחה הממשלה ליצרני חשמל רוחני מחיר פי שניים ממחיר השוק, עבור החשמל שהם מיצרים (אם צריך אותו או לא). לפי התכנית המוצעת, החדשה, יצטרכו יצרני החשמל הרוחני למכור את החשמל בשוק החופשי (לרשתות החלוקה), במחיר השוק. לא תהיה רכישה מובטחת ולא מחיר מובטח על ידי הממשלה. הממשלה תשלם בעתיד סובסידיות בסכום הכללי, השנתי  קבוע, כלומר – עד לתקרה שתקבע מראש, ולא יהיה בלתי מוגבל, כמו עכשיו. יצרניות החשמל הרוחני יצטרכו להתחרות ביניהן, במכרז, על נתח בעוגת הסובסידיות הקבועה. התכנית החדשה אמורה להיכנס לתוקף לא לפני 2017.


השינוי בתכנית גרם ליזמים לבטל תכניות להקמת חוות טורבינות חדשות, הם טוענים שמשטר הסובסידיות החדש יגרום להפסדים עתידיים ליזמים, ולכן לא כדאי להשקיע. בשבוע שעבר הודיעה החברה SSE, אחת משש חברות החשמל הגדולות בבריטניה, שהיא מבטלת תכנית להקמת שתי חוות רוח בסקוטלנד. התכנית גם נתקלה בהתנגדות עזה של התושבים המקומיים שלא אוהבים לחיות בצל המפלצות. שתי החוות שבוטלו היו מתוכננות להכיל 39 טורבינות בס"ה. החברה הודיעה שהיא בוחנת בצורה פרטנית את שאר התכניות שלה.
חברה אחרת, קומוניטי וינדפאור, שמפעילה מספר חוות טורבינות, הודיעה על ביטול התכניות להקמת שתי חוות חדשות באנגליה. שתי החברות השקיעו עד כה מיליונים בתהליך התכנון והרישוי של החוות שבוטלו. חברות נוספות בוחנות מחדש את תכניותיהן לעתיד נוכח שינוי משטר הסובסידיות.

מתנגדי המפלצות, שטוענים שהן יקרות, בלתי אמינות ומכוערות יכולים לחגוג את ביטול הפרויקטים.
דובר משרד האנרגיה הבריטי (משרד בעל אידאולוגיה חממיסטית) אמר: "תחנות רוח יבשתיות הן המקור הזול ביותר לחשמל מתחדש, ושמור להן מקום מכובד במקורות האנרגיה שלנו. זו תעשיה בוגרת ומשגשגת ולכן זה צודק שהממשלה תקטין את הסובסידיות, בהתאם לירידה בעלויות הייצור". זול או לא זול, צודק או לא צודק - עובדה: ללא הסובסידיות גבוהות אין תחנות רוח.

[שימו לב: בתמונות רואים תמיד את הטורבינות במצב עמידה, או עצירה, ולא במצב סיבוב. זה מה שהן עושות רוב הזמן, זה המצב הטבעי...].

גובה הסובסידיות שממשלת בריטניה משלמת כעת עבר חשמל רוחני הוא 97 ליש"ט למגאווט\שעה שהם כ 57 אג' לקוט"ש בכסף ישראלי, כלומר – הסובסידיה בלבד הוא יותר גדולה מהמחיר לצרכן. במילים אחרות – משלמים עבור חשמל רוחני פי 3 בערך ממחיר סיטונאי של חשמל רגיל. גובה הסובסידיה בבריטניה הוא בשליש יותר גדול ממוצע הסובסידיה בשאר הארצות, שמגיע ל 70 ליש"ט בלבד (41 אג' לקוט"ש). (הנתונים מתוך דו"ח שהוכן עבור ופורסם על ידי משרד האנרגיה בבריטניה).

יעקב

אין תגובות: