24 במרץ 2014

ה IPCC קובע: ביו דלק מזיק לסביבה.


גידול יבולים כדי לייצר ביו-דלק ירוק כביכול גורם יותר נזק מאשר תועלת. הוא פוגע בסביבה וגם גורם לעליית מחירי המזון, ולכן – מביא לסכנת רעב של אוכלוסיות חלשות. את זה קובע ה IPCC  בדו"ח חדש שהוא עומד לפרסם ב 31 במרס. טיוטה של הדו"ח הודלפה לעיתון טלגרף הבריטי. גם בנושא ההתחממות הגלובאלית – תוצאות השימוש בביו דלק הפוכה לכוונות – היא עלולה להחמיר את ההתחממות במקום להקטין אותה – כלומר להגדיל את פליטות הפד"ח ולא להקטין אותן. בסיכום למנהלים נאמר: "הגדלת יבולי הביו-אנרגיה מעמידה בסיכון מערכות אקולוגיות והגיוון הביולוגי". הפעם אומרים את זה לא הספקנים הרשעים אלא ה IPCC  עצמו.

ביו-דלק (או שריפת המזון)  היא תוצאה אופיינית של דרך הפעולה ההיסטרית, החממיסטית. (כתבנו הרבה על זה). התהליך הוא כזה: קודם נכנסים ללחץ היסטרי: "חייבים לעשות משהו" (לא חשוב מה), אח"כ הוגים רעיונות חולמניים, בלתי מציאותיים ואף מטורפים (שריפת המזון). מסרבים לעשות, או להתחשב בבחינת היתכנות הנדסית-מציאותית- מדוקדקת, מעשית הגיונית ומפוקחת של "הפתרון". חובקי העצים החולמניים חושבים שהם יודעים הכול ומבטלים את הקולות שפויים ומאוזנים יותר שמתריעים שהעסק לא יכול לעבוד. משתיקים את הספקנים באמצעות גידופים: מי שמצביעים על הכשלים המעשיים של ה"פתרון" הם שליחי השטן (אקסון מובייל) ומטרתם להחריב את כדור הארץ. מפעילים מכבש של תעמולה כבדה ולחצים פוליטיים. מעבירים חוקים (מאנדט למיהול אחוז הולך וגדל של אתנול בדלק). יוצרים סובסידיות. בונים מאות מפעלים לייצור אתנול וביו-דיזל – בהשקעה של מיליארדי דולרים.  ואחרי כול ההוצאה הזו, והקמת כול התשתית הזו ש"מפרנסת" עשרות אלפי עובדים – אחרי כול הבלגן הזה פתאום שמים לב שהכול טעות, שהספקנים שהתריעו שזו טעות איומה צדקו.
קחו למשל את ה AAAS – איגוד המדענים של ארה"ב. בדו"ח האחרון הם העידו על עצמם: "אנחנו האיגוד המדעי הגדול בעולם, ולכן אנו מאמינים שחובתנו לידע את הציבור ואת קובעי המדיניות מה המדע מראה בקשר לבעיות העומדות על סדר היום הציבורי". הגוף הזה פעל בימי הנשיא בוש השני, במרץ לקידום החקיקה של האתנול, ללא בסיס מדעי או הנדסי, רק מתוך גישה אידאולוגית-רגשית, בניגוד מוחלט להגיון וליומרותיו המדעיות. הארגון הזה שותף לגרימת נזק סביבתי, כלכלי וחברתי (רעב), והתנהג בצורה פחות מדעית והגיונית מאחרון מחבקי העצים. העיקר שהם מרגישים חובה להטיף לנו מוסר בשם המדע.

ה IPCC  - שמי שאינו מכיר אותו עלול לחשוב שהוא גוף מדעי-אובייקטיבי-חכם וטהור מתגלה כלא יותר משופר של דעות האופנתיות. בדו"ח הקודם שלו משנת 2007 הוא דווקא תמך בביו-דלק. מה השתנה מאז ועד עכשיו שפתאום הפך את עמדתו מקצה לקצה? האם התגלה משהו שלא היה ידוע קודם? לא, רבים התריעו נגד רעיון אווילי זה מהתחלה. מה שהשתנה זו האופנה. עוד ועוד ארגונים ופעילים ירוקים החלו להבין את הנזק שהביו דלק גורם. עכשיו מתנגדים מרבית הירוקים  לביו-דלק. אפילו אל גור, אלילם, הודה שתמיכתו בעבר הייתה טעות. ה IPCC  נותן ביטוי לרוחות החדשות שנושבות בקרב האקטיביסטים הירוקים. ה IPCC  הוא שופר של האופנה של האקטיביזם הירוק, של הדעה הרווחת, לא של האמת המדעית-הנדסית.

עכשיו נותר רק להוציא את התובנות החדשות אל הפועל ולבטל את המנדטים (החקיקה)  של האתנול בארה"ב והביו-דיזל באירופה. אבל, העסק לא פשוט, האינרציה גדולה, הפוליטיקאים כבדים, ולובי של התעשייה החדשה (והמיותרת ומזיקה) של האתנול והביו-דיזל חזק. עשרות אלפי אנשים (אולי יותר) מתפרנסים מזה. אי אפשר לנהל מדיניות של יו-יו: היום מקימים מאות מפעלים מחר סוגרים. לצערנו נמשיך לספוג את הנזקים הכספיים והסביבתיים של הטירוף הזה עוד שנים רבות.


יעקב

3 תגובות:

איתמר פרת אמר/ה...

ביו-דלק נוטל הלואה קצרת מועד של דת"פחמן מן האטמוספרה, ומחזיר אותה תוך כמה חודשים, ע"י שרפה מנועית. התהליך אינו משנה מאומה בהרכב האויר.

דלק פוסילי הוא הלואה ארוכת-מועד מאטמוספרה קדומה (מיליוני שנים), והחזרתה עכשיו. אכן, זה מגדיל קצת את תכולת ה ד"ת פחמן של האויר הנוכחי.

זה וגם זה אינם משנים את מאזן החום. החום הנפלט משרפת ביו-דלק אינו שונה מזה שנפלט מכל דלק אחר. חום זה מובל לחלל ע"י קונבקציה וקרינה ארוכת-גל.

איתמר פרת. גיאולוג.

איתמר פרת אמר/ה...

ביו-דלק נוטל הלואה קצרת מועד של דת"פחמן מן האטמוספרה, ומחזיר אותה תוך כמה חודשים, ע"י שרפה מנועית. התהליך אינו משנה מאומה בהרכב האויר.

דלק פוסילי הוא הלואה ארוכת-מועד מאטמוספרה קדומה (מיליוני שנים), והחזרתה עכשיו. אכן, זה מגדיל קצת את תכולת ה ד"ת פחמן של האויר הנוכחי.

זה וגם זה אינם משנים את מאזן החום. החום הנפלט משרפת ביו-דלק אינו שונה מזה שנפלט מכל דלק אחר. חום זה מובל לחלל ע"י קונבקציה וקרינה ארוכת-גל.

איתמר פרת. גיאולוג.

יעקב אמר/ה...

לא נטען שיש הבדל בפליטת החום.

אבל, גם ה IPCC הגיע למסקנה, על סמך מחקרים שנעשו, שהתרומה הכוללת של הביו-דלק להפחתת פליטות הפד"ח היא כנראה שלילית.

תהליך הפקת האתנול צורך הרבה אנרגיה (ממקורות פוסיליים), וכן תהליך הגידול, ההשקייה והדישון של היבולים.

החיסכון הגולמי בפליטות הפדח הוא במקרה הטוב, קטן מאד.

אבל, אם לוקחים בחשבון ההפרש הנובע משינוי בשימושי קרקע - המאזן הופך לשלילי (לרעת הביו-דלק).
הכוונה לעקירת יערות, כולל יערות טרופיים, לצורך הכשרת קרקע לגידול הצמחים. היערות קולטים יותר פד"ח מהאטמטספרה מאשר שדה גידול התירס או קנה הסוכר.
יש מחקרים מפורטים על הנושא, והמסקנה הזו מקובלת היום גם על הגופים הירוקים.

אם תעקוב אחרי המאמרים שלנו בנושא תמצא קישוריות למחקרים אחדים בנושא.