18 במרץ 2014

"היערות שלנו אינם דלק."

בפוסט הקודם סיפרנו על השיגעון של שריפת יערות עתיקים בתור דלק לתחנות כוח, פשע שמתבצע מכוח החוקים המטורפים של אירופה (וגם ארה"ב), המכירים בעצים כ"ביו-דלק" מתחדש, ומעודדים את השרפה באמצעות סובסידיות. כתבנו גם שמן הראוי שהאגרונומים הירוקים ילחמו מלחמת חורמה נגד הפשע האקולוגי הזה. ואכן – הם נלחמים.  הנה האתר של NRDC  - National Resouces Defense Council  אחד מארגוני הסביבה הגדולים והחזקים בארה"ב.

הנה כמה קטעים מהדף המוקדש למלחמה נגד השמדת היערות.
"אסון סביבתי גדול מתרחש כעת בדרום מזרח ארה"ב. חברות אנרגיה כורתות את היערות הדרומיים, ושורפים את העצים כדלק בתחנות כוח. שריפת העצים היא מלוכלכת והרסנית. היא יוצרת יותר זיהום פחמי (פד"ח) מאשר פחם, גז או נפט. היא הורסת את היערות והמורשת שלנו".
" היערות שלנו לא נועדו כדי להישרף כדלק. היערות הם מקום לטיולים, דייג ובילויים משפחתיים. היערות משפרים את איכות החיים שלנו. הם מרחב מחייה לחיות, צמחים ושאר מיני חי שיושמדו אם נפגע נהרוס את סביבת מחייתם."

,הביו-מסה נחשבה למקור אנרגיה מתחדש, אבל מעולם לא הייתה כוונה לשרוף עצים שלמים ויערות שלמים. מחקרים מדעיים בעת האחרונה הוכיחו שביו-מסה שמקורה בעצים שלמים למעשה מגדילה את פליטות הפד"ח והזיהום ופוגעת באקלים יותר מאשר פחם גז ונפט. והיא גם הורסת מערכות סביבתיות eco-systems שאין להן תחליף."

[ הערה: קיימת ביו-מסה שהינה, אכן, דלק "מתחדש". למשל: גזם חקלאי, או ענפים של עצים שנכרתו לצורך תעשיית הרהיטים או הבנייה. זהו חומר אורגני שאין לו שימוש אחר. אבל הכמויות הזמינות של חומר כזה הן קטנות – ביחס לדרישות העצומות לאנרגיה. לכן עברו לכריתה המונית (גילוח) של יערות. לא שגילוח יערות כן מסוגל לספק, מבחינה כמותית, את צרכי האנרגיה לאורך זמן...  ניצול נכון ובר קיימא של משאבי יער פירושו לכרות, באופן סלקטיבי, עצים גדולים ובוגרים בלבד לצורך הרהיטים והבנייה, תוך שמקפידים לאפשר המשך הגידול של עצים חדשים וצעירים, והתחדשות היער.  אבל, תעשיית הביו-מסה כורתת (מגלחת) יערות שלמים – זה פשע]

"הביקוש לעץ באירופה הביא להקמת מפעלים רבים בדרום מזרח ארה"ב שמייצרים כדורי עץ pellets. המפעלים האלה כורתים יערות שלמים (מגלחים שטח).    הנה מפה של מפעלים לכדורי-עצים pellets בדרום מזרח ארה"ב.

היערות הטבעיים, העתיקים, מהווים סביבת גידול – habitat - למערכות אקולוגיות ומיני חיים רבים. יערות אלה נמצאים בכול מקרה בסכנת הכחדה בשל התפשטות היישוב האנושי ושטחי החקלאות. עכשיו נוספה הסכנה של כריתה השיטתית ורחבת ההיקף (בשיטת הגילוח) לצורך דלק לתחנות כוח.

ה NRDC  קורא להקפיד שלא יגלחו עצים שלמים וישתמשו רק בפסולת עץ (ענפים) ליצירת ביו-מסה. אבל, הוא מודה שלא ניתן להפיק את הכמויות הענקיות של ביו-מסה הדרושות, רק מפסולת.

יעקב


אין תגובות: