4 ביולי 2014

הפחם בעלייה.

חלקו של הפחם באספקת האנרגיה העולמית הגיע לכ 30%, האחוז הגבוה ביותר מאז שנות ה 1970. צריכת הפחם גדלה ב 3% בשנה שעברה, בעיקר בזכות העלייה במדינות המתפתחות (סין והוד). אירופה מגדילה את פליטות הפד"ח שלה בגלל שהיא משתמשת בהרבה פחם, בזכות מחירו הנמוך.

הנפט עדיין סיפק כ 33% מצריכת האנרגיה, אך השימוש בו נמצא בירידה רצופה כבר 14 שנה. צריכת הגז עלתה בכ 1.4% והגיעה ל 23.7% מאספקת האנרגיה העולמית. צריכת הגז קטנה בכול העולם, מלבד ארה"ב, בגלל מחירו הגבוה. בארה"ב ירד מחיר הגז בזכות ההפקה בשיטת הפראקינג, ועלה השימוש בו. בשאר מדינות העולם עדיין אין מפיקים גז בשיטת הפראקינג – בחלק ממדינות אירופה חל איסור על פראקינג – איסור ששוקלים להסירו בעקבות המשבר עם רוסיה, ספקית הגז הגדולה לאירופה. בארצות אחרות, כמו אנגליה, סין וארגנטינה מתחילים לקדוח בשיטת הפראקינג, אבל עדיין לא הגיעו להפקה מסחרית.

צריכת האנרגיה העולמית עלתה ב 2.3% בשנת 2013, קצב יותר גבוה מהעליhה של 1.8% שנה לפני זה, אבל עדיין פחות מהקצב של 2.5% לשנה שהוא הממוצע ב 10 השנים האחרונות.

התופעה הראויה לציון הוא הגידול הגדול בהפקת נפט בארה"ב, בזכות שיטת הפראקינג. גידול זה איזן את הירידה בהפקה במדינות רבות כמו לוב וניגריה שסובלות מאי יציבות ומלחמות פנימיות. הקפיצה בהפקת נפט בארה"ב הייתה אחת הקפיצות הגדולות בהיסטוריה. בזכותה נשמר המחיר היציב של הנפט, שהיה בממוצע כ 100 דולר לחבית ב 2013.

האנרגיות המתחדשות כמו רוח, שמש, ביומסה והידרו השיגו גם הן שיא בשנה שעברה: 2.7% מהצריכה העולמית. כול הנתונים האלה מובאים בדו"ח השנתי של האנרגיה בעולם שנערך על ידי חברת BP.
החלק של האנרגיה שהופק ממקורות לא פחמיים הוא כ 13%, והוא לא השתנה במשך כ 20 שנה.

המגמה הזאת, כמובן, אינה מתיישבת עם ה"יעדים" הנעלים של צמצום הפליטות ב 40%, 50 או 80% עד מועד זה או אחר. מי שחושב שיש דרך לצמצם את הפליטות, או שהעולם נמצא בדרך זו חולם.

יעקב

2 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

"בחלק ממדינות אירופה חל איסור על פראקינג – איסור ששוקלים להסירו"

לא "שוקלים" ולא נעליים. אירופה המערבית החליטה על התאבדות קבוצתית - בנושאי ההגירה, בנושאי הכלכלה, באיסור על GMO וגם באיסור על FRACKING. כל הדיבורים באנגליה על אישרורים, בשאר אירופה זה הכל שקר וכזב, כולם מבינים שהירוקים (בעזרת שמרנים מזויפים כמו DAVID CAMERON) יחנקו את זה כמו שחנקו בארה"ב את צינור ה-KEYSTONE XL - אף פעם לא "אסרו" אותו. אלא ש"בודקים" את השפעתו כבר 8 שנים והמדינה השפויה היחידה - קנדה ,החליטה לחתוך הפסדים ולבנות צינור לאוקיאנוס השקט ("פאסיפי" בעברית החדשה של המתיוונים) וגם בקנדה הירוקים נערכים לקרב לחנוק דרך מוצא זאת.

יעקב אמר/ה...

לא לגמרה מדויק.
בקנדה, למרות שיש החלטה לקדם את הצינור לאוקיינוס השקט (שמימושו עדיין רחוק), אין החלטה לזנוח את קייסטון. מה יהיה בעתיד? נראה. (זה לא או זה או השני...)

באשר לפראקינג באירופה: בבריטניה ופולין החליטו לאפשר פראקינג. הירוקים כמובן ממשיכים להתנגד והעסק מתקדם בעצלתיים, ועוד לא היגיעו להפקה של ממש, וגם לא קרוב לזה. אבל ... מתקדמים, לאט, לאט. בשאר הארצות, כמו גרמניה וצרפת, חל איסור ממשלתי גורף ומוחלט על פראקינג.