6 באפריל 2015

קוסטה ריקה – מלכת האנרגיה הירוקה

"קוסטה ריקה הפיקה את כול החשמל ב 75 הימים האחרונים מאנרגיה ירוקה" אומרת כותרת גדולה ב"טיים".  נהדר! מי אמר שאי אפשר לחיות מאנרגיה ירוקה? עובדה – קוסטה ריקה! תחי קוסטה ריקה!
אז, איך קוסטה ריקה חוללה את הנס הזה? איך היא עשתה זאת ?

פשוט. קוסטה ריקה ארץ טרופית הררית. היא בנתה הרבה סכרים הידרו-אלקטריים שמספקים כבר כמעט שלושים שנה את מרבית החשמל שלה  ( כ 85%). הדבר כלל לא קשור להתחממות הגלובאלית ולמסע התעמולה של האנרגיה הירוקה, ול"יעדים" והסכמות בינלאומיות, ולאופנה האחרונה.

אנרגיה הידרו-אלקטרית (מים) היא אנרגיה ירוקה, טובה, אמינה, זולה ונקיה. קוסטה ריקה היא ארץ טרופית גשומה, שיש בה שפע של מים, וגם הררית – מתאימה לסכרים ולתחנות הידרו-אלקטריות. תכונה חיובית נוספת יש תחנות הידרו: ניתן להפעיל אותן ולהפסיק אותן באופן מידי – על ידי פתיחה או סגירה של מגופי המים. מבחינה זו הם משתלבים היטב עם טורבינות רוח שמפיקות חשמל בצורה תזזיתית. ההידרו יכול להתאים עצמו לגחמות הרוח. מאידך – סובל ההידרו ממחסור במים בעונות מסוימות, דבר המגביל את תפוקת החשמל שלו. הרוח מאפשרת לחסוך במים,  כך שהשילוב של רוח תזזיתית עם הידרו הוא שילוב מועיל. לא שיש לקוסטה ריקה הרבה טורבינות רוח – כ 150MW  בלבד – כמות זניחה.

ובנוסף – קוסטה ריקה ארץ קטנה, 4.5 מיליון תושבים, ענייה (תל"ג לנפש: 6000 דולר) וחסרת תעשייה כבדה – צריכת החשמל שלה קטנה (כושר הייצור הכולל – כ 2.8 GW, פי 4.5 פחות מישראל).
אז הכותרת של ה"טיים" היא חלק מהמסע של עידוד האנרגיה הירוקה באמצעות שקרים וחצאי אמיתות. אנרגיה הידרו (סכרים) היא טובה, נקייה, זולה ורצויה אבל אינה אפשרית אלא במקומות המתאימים מבחינה טופוגרפית ואקלימית, ומקומות אלה, ברובם, כבר נוצלו, בלי קשר להתחממות הגלובאלית. אין באנרגיה זו פוטנציאל לגידול, זה לא משהו שיוביל את מהפכת האנרגיה הנקייה המיוחלת.

ובנוסף, התפתחה תנועה בקרב חסידי שימור הטבע, המתריעה נגד הפגיעה של הסכרים בטבע, בזרימה החופשית של הנהרות ובדגים. ככה נהרסו, ב 20 השנים האחרונות, כ 1150 סכרים הידרו-אלקטריים מתוך כ 85 אלף שקיימים בארה"ב. מרבית הסכרים האלה היו ישנים, לא בשימוש, ואף מסוכנים, ככה שהריסתם הייתה הכרחית. אבל, התנועה האקולוגית הזאת מונעת, היום, כול בנייה של סכרים חדשים. זאת במסגרת הנוהג האחרון של התנועות הירוקות שמתנגדות לכול דבר, בייחוד לדברים שעובדים.
אז – תהיו מציאותיים – מקוסטה ריקה לא תבוא הישועה הירוקה.

יעקב


2 תגובות:

פרדי בן-זאב אמר/ה...

התנועות הירוקות מתנגדות לאנרגיה בכלל ולגידול בהפקת האנרגיה בפרט - ללא קשר למקור האנרגיה. הרי גידול אנרגיה יכול לעודד המשך גידול האוכלוסיה חס וחלילה...

יעקב אמר/ה...

"התנועות הירוקות מתנגדות לאנרגיה בכלל ולגידול בהפקת האנרגיה בפרט"

לא צריך להגזים. יש כמובן גם קיצונים כאלה. אבל, הרוב, אני מנחש, בעד גידול ייצור האנרגיה, בתנאי שהיא לא אנרגיה פוסילית.
הבעיה היא שהם רוצים משהו שלא קיים, ואינם מבינים שהוא לא קיים.